I denne oppgaven skal dere ta stilling til ulike påstander knyttet til årets OD-prosjekt og påstander som handler om global urettferdighet. Bruk føttene deres for å vise hva dere mener!
Forberedelse og framgangsmåte
Heng opp lapper med "Enig", "Uenig", "Litt enig" og "Litt uenig" i fire hjørner i klasserommet. Dere kan også bare bli enige om hvilke hjørner som er hva.
Læreren leser opp en påstand av gangen. Påstandene finner du i rammen lenger nede på sida. Elevene stiller seg ved hjørnene for "Enig", "Uenig", "Litt enig" eller "Litt uenig". Underveis i diskusjonen kan elevene endre mening og flytte på seg til andre hjørner.
Elevene rekker opp hånda for å forklare hvorfor de står der de står. Læreren kan også velge ut tilfeldige personer som kan forklare dersom håndsopprekning fungerer dårlig.
Tips
Som oppvarming kan dere gjerne begynne med noen test-påstander, som "Pizza er bedre enn taco" eller "Håndball er bedre enn fotball".
Sett ei tidsramme på mellom 30–60 sekunder per innlegg. Følg ellers debattregler som: innlegg (en finger), kommentar (to fingre) og faktaopplysning (hendene i kors).
Det er viktigere å få gode diskusjoner enn å rekke gjennom alle påstandene. Ta dere god tid til hver påstand.
Start gjerne øvelsen med å gå gjennom sentrale temaer i årets kampanje. Dere finner mer informasjon om disse i artikkelen "En bit av gangen".
Påstander
Prosjektrelatert:
Ungdom i Norge og Guatemala er svært ulike.
Det er vanskelig å leve et godt liv uten tilgang på mat og drikke.
De som er minst ansvarlige for klimaendringene, lider mest av konsekvensene.
Minoriteter, slik som urfolk, blir ofte utsatt for urettferdigheter.
Kvalitet på mat er ikke like viktig som mengden mat.
Maten jeg spiser, har betydning for identiteten min.
Å være bonde er ikke like viktig som før.
Matsikkerhet er viktigere enn bevaring av kultur.
Ikke prosjektrelatert:
Verden vil aldri bli kvitt fattigdom.
De valgene vi tar, er med på å påvirke verden.
Det er umulig å skape likhet mellom fattige og rike.
Operasjon Dagsverk burde heller gi nødhjelp enn å satse på utdanningsprosjekter.
Verden har blitt mer rettferdig de siste tiårene.
Vi burde heller hjelpe eldre og fattige i Norge enn å drive med bistand til utviklingsland.
Alle kan klare å komme seg ut av fattigdom hvis de bare prøver hardt nok.
Det lønner seg for hele samfunnet å satse på utdanning til ungdom.
Det er greit å bruke vold for å stoppe urettferdighet hvis det må til.
Demokrati er alltid bedre enn diktatur.
Ungdom er ungdom uansett hvor i verden man er født.
Noen mennesker vil alltid ha dårligere forutsetninger enn andre.
Handel fører til utvikling.
De rike har blitt rike på bekostning av de fattige i verden.
Noen mennesker er mer verdt enn andre.
Ett av kriteriene for at det skal være fred i et land, er at menneskene i landet føler seg trygge.
Vi kan aldri få 100 % fred i verden.
Det nytter å engasjere seg.
Etterarbeid
Etter øvelsen kan dere reflektere over disse spørsmålene i plenum:
Hva skal til for at verden skal bli mindre urettferdig?
Hvordan kan Norge bidra til økt klimarettferdighet og matsikkerhet i Guatemala?