I denne øvelsen skal dere ta stilling til påstander om 16-åringer og stemmerett ved å bevege dere i klasserommet.
Anslått tidsbruk: 30 minutter.
Forberedelser til øvelsen:
Sørg for rom til å bevege dere i klasserommet.
Pek ut en ende av rommet som skal være der du stiller deg om du er enig i en påstand, et sted i den andre enden av rommet for deg som er uenig, og et sted midt mellom disse.
Dere kan godt legge et ark på gulvet ved hvert sted, med henholdsvis teksten "enig", "uenig" og "både-og".
Læreren leser opp disse påstandene:
Det politikerne holder på med, angår ikke meg.
Eldre folk bryr seg lite om oss unge.
16-åringer er ikke modne nok til å ta ansvarlige valg.
Vi unge hadde fått det bedre, hvis vi fikk være med og stemme.
16-åringer kan ingenting om politikk.
Nå skal elevene vise hvordan de stiller seg til påstanden, ved å gå til rett sted.
For hver påstand skal elever fra hvert sted få anledning til å forklare hvorfor de står der de er.
Det er lov å bevege seg i løpet av denne runden, hvis du forandrer mening på bakgrunn av noe som blir sagt.