Skip to content
Task

Hva kan du om bestemthet?

Når og hvordan skal du bruke bestemt og ubestemt form av substantivet? Bli bedre i bestemthet ved å utforske temaet sammen med andre i klassen og sammenlikne med førstespråket ditt.

Til læreren

Bestemthet er vanskelig for mange som lærer norsk. Vi anbefaler at dere gjør denne oppgaven sammen før elevene setter seg aleine for å jobbe med grammatikkoppgaver.

Å utforske kompliserte grammatiske emner i plenum vil både utvikle metaspråket til elevene og kunne øke forståelsen deres.

Denne oppgaven skal også hjelpe elevene med å forstå at det å skille mellom kjent og ukjent informasjon er et universelt fenomen i verdens språk, men det kan bli gjort på ulike måter. Det er derfor viktig at de sammenlikner norsk med førstespråket sitt. Da kan det være enklere for dem for eksempel å forstå at norsk skiller mellom kjent og ukjent informasjon morfologisk (en mann – mannen), mens førstespråket deres kanskje gjør det på en annen måte.

Dette er første steg i en læringssti om bestemthet.

Del 1: Hva kan dere fra før?

Sett deg sammen med to eller tre andre i klassen. Diskuter spørsmålene under:

  1. Når dere skal lære norsk, er det lurt å kjenne til fagbegrepene "bestemthet", "ubestemt form" og "bestemt form". Vet dere noe om disse ordene? Diskuter i gruppa.

  2. Vet dere hva et substantiv er? Diskuter i gruppa og kom med eksempler.

  3. Les setningene under, som har to substantiv: "mann" og "dame". Men substantivene står i ulik form: "mann" og "mannen" og "dame" og "dama". Klarer dere å lage en forklaring sammen i gruppa som forteller hvorfor det er slik?

    • Jeg ser en mann og ei dame. Mannen og dama går mot meg.

  4. Vet dere hva ordene "en" og "ei" som står foran ordene "mann" og "dame", er?

Del 2: Forstå og forklar bestemthet

  1. Sitt alene. Les fagartikkelen "Bestemthet". Mens du leser, skal du markere alt du synes er vanskelig å forstå. Gjør det på denne måten:

    • Hvis du leser på skjerm: Kopier inn setninger eller avsnitt du trenger mer forklaring til i et tekstbehandlingsverktøy.

    • Hvis du leser på ark: Marker setninger eller avsnitt du trenger mer forklaring til med penn, tusj eller blyant.

  2. Sett dere tilbake i gruppene dere satt i i del 1.

    1. Gjenfortell det dere nettopp har lest. Bruk begrepene "kjent informasjon", "ukjent informasjon" og "" i forklaringene deres. Bruk gjerne setningene Jeg ser en mann og ei dame og Mannen og dama går mot meg når dere diskuterer sammen i gruppene.

    2. Alle leser opp det de markerte som vanskelig mens de leste fagartikkelen. Klarer dere å å få hverandre til å forstå de vanskelige delene sammen i gruppa? Spør læreren om hjelp hvis dere trenger det.

  3. Tenk dere at dere skal forklare andre som lærer norsk om bestemthet. Lag en kort presentasjon sammen (cirka 3–5 minutter) om bestemthet. Husk å bruke eksempler i presentasjonen.

  4. Velg ut ei gruppe som skal presentere foran de andre i klassen.

Del 3: Sammenlikn med førstespråket ditt

I fagartikkelen om bestemthet leste du at alle språk skiller mellom kjent og ukjent informasjon, men de gjør det på forskjellig måte. Norsk gjør det altså ved å bruke et på substantivet om kjent informasjon. I eksemplet Jeg ser mannen er "-en" suffiks.

I denne oppgaven er målet å sammenlikne hvordan norsk og førstespråket ditt skiller mellom kjent og ukjent informasjon. Hvis dere er flere med samme førstespråk i klassen, kan dere jobbe i par. Hvis ikke, jobb alene:

  1. Oversett disse setningene fra norsk til førstespråket ditt:

    • Det er en mann der borte. Mannen er veldig høy.

    • Kjæresten til Thomas er snill.

  2. Marker substantivene i setningen ("mann" og "kjæreste").

  3. Forklar, enten muntlig eller skriftlig hvordan førstespråket ditt viser om noe er kjent eller ukjent informasjon. Du skal særlig se på dette:

    • Viser førstespråket ditt om noe er kjent eller ukjent informasjon ved å endre form på substantivet, slik som norsk gjør?

    • Hvis svaret på spørsmålet over er nei – hvordan viser førstespråket ditt da forskjellen på kjent og ukjent informasjon? Finn svaret ved å se på hva som skjer med substantivene. Bytter de plass? Får de en artikkel foran seg? Eller kanskje forandrer måten du sier ordene på seg?

    • Bruker førstespråket ditt ubestemt artikkel slik norsk gjør: "en mann"?

  4. Forklar for de andre i klassen hvordan ditt førstespråk skiller mellom kjent og ukjent informasjon. Bruk tavla og skriv eksempler der.

  5. Diskuter sammen i klassen: Hvor mange ulike måter å skille mellom kjent og ukjent informasjon på finner dere etter å ha hørt på hverandre?

Gå videre i læringsstien for å lære mer om bestemthet.

Related content

Subject material
Bestemthet

Hva er bestemthet, og hvordan bruker du det riktig på norsk?