Skip to content

Tasks and Activites

Øv på dobbel bestemthet

Sammen med den/det/de og dette/denne/disse skal substantivet og adjektivet alltid stå i bestemt form. Dette kaller vi dobbel bestemthet. Her kan du finne øvelser som hjelper deg til å bli flinkere i dobbel bestemthet på norsk.
En liten hund og en stor hund løper. Foto.

Dette er en del av en læringssti. Før du gjør oppgavene under, er det lurt å lese fagartikkelen "Dobbel bestemthet".

Oppgave 1. Forstå dobbel bestemthet sammen

Jobb i par eller grupper med disse oppgavene:

A. Hvorfor bestemt form?

Under ser dere tre setninger. Én er riktig og to er gale. Forklar for hverandre hvorfor det er slik. I forklaringen skal dere bruke ordene "", "bestemt form" og "adjektiv":

  • Jeg kjøpte tre kaker. Den gule kake er veldig god.

  • Jeg kjøpte tre kaker. Den gul kaken er veldig god.

  • Jeg kjøpte tre kaker. Den gule kaken er veldig god.

B. Spør hverandre

Fortsett å sitte i par. En av dere har pc-skjermen foran seg og ber den andre gjøre setningene om til bestemt form. Fasiten finner dere ved å snu kortet.

Eksempel:

  • En ung mann sitter på stolen.

Gjør om til:

  • Den unge mannen sitter på stolen.

Oppgave 2. Finn riktige ord

Dra ordene til riktig boks. Noen av alternativene er gale, så de skal stå igjen.

Oppgave 3. Gjør om til dobbel bestemthet

Gjør substantivfrasen om til bestemt form og skriv inn i boksen.

Eksempel

  • En gammel mann sover.

Gjør om til:

  • Den gamle mannen sover.

Oppgave 4. Fyll inn bestemt form.

  • Sett inn ordene i parentes i bestemt form. Eksempel:

    Jeg har kjøpt [den nye boka] (en ny bok).

Oppgave 5. Beskriv et bilde

  1. Beskriv bildet under ved å skrive på et ark eller på pc-en din. Når du beskriver bildet, skal du prøve å lage flest mulige substantivfraser med dobbel bestemthet. Du kan få hjelp til ord du kan bruke i beskrivelsen din hvis du trykker på pluss-tegnene på bildet.

  2. Bytt teksten din med en annen elev i klassen. Gi hverandre tilbakemelding på om dere har klart å bruke dobbel bestemthet på riktig måte.

CC BY-SAWritten by: Åsa Abusland.
Last revised date 04/04/2024

Learning content

Adjektiv