Skip to content
Learning path

You are now in a learningpath:
Kontrast og balanse i grafisk design

Work Assignment

Lag en etikett til et syltetøyglass

Oppdrag

Du skal lage en etikett til syltetøyet «Jordbærsyltetøy». Bruk de kontrastene du nå har lært om. Det vil si:

  • størrelseskontrast
  • styrkekontrast
  • komplementærkontrast
  • formkontrast
  • (motivkontrast)

Du skal også bruke det du har lært om balanse.

Krav til oppgaven

  1. Størrelse: bredde ca. 7 cm og høyde ca. 5 cm.
  2. Form: oval eller rektangulær. Vurder om hjørnene skal være avrundet hvis du velger rektangulær.
  3. Tittel/navn: «Bestemors jordbærsyltetøy»
  4. Undertittel/slagord*: «En smak av barndommens sommer»
  5. Skrift: Velg en skrift til tittel/navn som passer til formålet. Bruk skrifttypen arial eller helvetica på undertittel/slagord.
  6. Bruk størrelseskontrast mellom tittel/navn og undertittel.
  7. Velg farge på tittel/navn og bakgrunn. Fargene skal passe til produktet.
  8. Bruk styrkekontrast mellom bakgrunn og tekst.
  9. Finn et bilde eller en illustrasjon som du har rettigheter til å bruke, og plasser den på etiketten.
  10. Bruk komplementærkontrast på en detalj i etiketten.
  11. Bruk motivkontrast hvis det føles naturlig.
  12. Lag et utkast med symmetrisk komposisjon. Lag et nytt utkast med asymmetrisk komposisjon. Vurder hvilken komposisjon som passer best til formålet.
  13. Vurder om det er balanse i likevekt og virkemidler.

* Et slagord brukes ofte i reklamesammenheng. Slagordet skal si noe kort og slående om produktet eller merkevaren slik at det blir lettere å huske merkevarens verdier.

Kilde: snl.no

Egenvurdering

  • Hvor har du brukt de ulike kontrastene i etiketten?
  • Bidrar kontrastene til at informasjonen er tydelig?
  • Kan noen av kontrastene fungere som rot, eller visuell støy?
  • Er designet ditt godt balansert?