Symmetrisk og asymmetrisk balanse - Media Expression 1 - NDLA

Skip to content
Fagartikkel

Symmetrisk og asymmetrisk balanse

Ordet balanse betyr likevekt. Balanse i grafisk design handler om å plassere elementer slik at vi får en følelse av balanse i komposisjonen. Symmetri er når elementer i en komposisjon blir plassert i forhold til en midtstilt akse. Også en asymmetrisk komposisjon kan være i balanse.

Ubalanse og balanse

Balanse i grafisk design handler om å plassere elementer slik at vi får en følelse av balanse i komposisjonen. Det kan følge ubehag eller en følelse av at noe er feil med komposisjoner som ikke er i balanse.

Ved ubalanse i et design vil det se ut som det er tyngre på en side. Et lite element kan i det tilfelle være nok til å gjenopprette balansen. Kontrasten mellom det sorte på den store hvite flaten veier opp for den store formen på venstre side.

En komposisjon kan være både symmetrisk og asymmetrisk og likevel være i balanse. Enten du velger det ene eller det andre som virkemiddel, bør det passe til formål og budskap.

Symmetrisk balanse

Når noe er midtstilt rundt en akse, er det symmetrisk. Denne typen balanse blir ofte beskrives som harmonisk.

Begge illustrasjonene er komponert rundt en midtakse. Formene er stiliserte, og ser ut til å være speilvendte fra midten av rammen.

Å lage et symmetrisk design handler om å midtstille en tekst, plassere et bilde på midtaksen osv.

Kanskje har du oppdaget at mange filmplakater er komponert etter en midstilt, horisontal akse.

Asymmetrisk balanse

En asymmetrisk komposisjon kan beskrives som dynamisk.

Når du bruker asymmetri, kan noen av elementene være plassert til venstre, mens andre står til høyre i komposisjonen. Du må bare passe på at de er likt fordelt mellom høyre og venstre side på flaten.

For å oppnå balanse, eller likevekt, i en asymmetrisk komposisjon, må du prøve deg fram ved å flytte elementer litt opp, ned, til høyre eller venstre. Dette kan være en treningssak, så prøv deg fram til du får følelsen av at det er like «tungt» på begge sider.

Hvordan er det skapt balanse i denne asymmetriske komposisjonen?

Written by: Kari Roksvaag Rønning and Siren Halvorsen.
Last revised date 04/19/2018