Skip to content
Task

Utvikle en bærekraftig forretningsidé

Nå skal dere gå inn i rollen som grønne gründere. Dere skal jobbe kreativt og skapende ved å utvikle en forretningsidé som tar utgangspunkt i bærekraftsutfordringer. Pitch forretningsidéen for klassen og/eller en jury.
Tips til lærer

Del elevene inn i grupper på 3–4 personer.

Lag gjerne noen stoppunkter underveis i form av små innleveringer, korte presentasjoner eller innspilling av videosnuter. Alternativt kan elevene skrive en rapport på slutten av hver økt eller en logg gjennom hele prosessen.

I oppgave 3 er det tenkt at arbeidet med å teste ut idéen gjøres veldig enkelt, men du kan også velge å gjøre arbeidet med markedsundersøkelser mer omfattende.

Hvor omfattende arbeidet med å lage skisser og prototyper i oppgave 4 skal være, må tilpasses det dere mener er hensiktsmessig tidsbruk.

I oppgave 5, der elevene skal pitche idéen sin, kan dere for eksempel ha en intern konkurranse på skolen med jurymedlemmer fra næringslivet.

Oppgave 1. Idèmyldring

  • Se filmen Fremtidens grønne jobber nedenfor.

  • Kom opp med idéer til en forretningsidé som tar utgangspunkt i en eller flere bærekraftsutfordringer. Skriv ned minst ti ulike idéer, bruk gjerne post-it-lapper. Nedenfor finner dere ulike kreativitetsøvelser som kan være til hjelp.

Artikler med tips til ulike kreativitetsøvelser

Brainstorming

Slumpord med FNs bærekraftsmål

Kleshenger

Idédugnad ved hjelp av tankekart

1 + 1 = 3

Rollespill og idéutvikling

NABC-metoden

Oppgave 2. Idéutvelgelse

  • Velg ut tre av idéene fra idémyldringen dere kan undersøke og vurdere nærmere. Kanskje dere vil kombinere flere idéer?

  • Velg ut én av idéene og formuler en forretningsidé.

Tips til utforming av forretningsidé

Forretningsidéen skal formidle hva virksomheten skal gjøre, for hvem og hvordan. Forretningsidéen bør også få fram det unike eller helt spesielle ved virksomhetens idé.

Forretningsidéen bør altså gi svar på følgende spørsmål:

  • Hvilke behov skal vi tilfredsstille?

  • Hvilke produkter skal vi tilby?

  • Hvem skal kjøpe produktene?

  • Hvorfor skal kunder kjøpe produktene våre?

  • Forklar hvorfor produktet er bærekraftig, og om det passer inn i en sirkulær økonomi. Hvilket/hvilke av FNs bærekraftsmål tar idéen utgangspunkt i?

Oppgave 3. Undersøk markedet og test ut forretningsidéen

  • Finnes det allerede liknende produkter?

  • Hva skiller deres idé fra det som allerede finnes?

  • Hvorfor skal kunder heller velge dere?

  • Er det behov for idéen?

For å teste idéer gjennomføres ofte markedsundersøkelser. Det kan gjøres på flere måter. I denne oppgaven kan dere gjøre det veldig enkelt ved for eksempel å teste idéen på medelever, lærere og/eller venner.

Oppgave 4. Lag skisse og prototype

Lag skisse eller prototype som kan illustrere forretningsidéen.

Husk å ta hensyn til de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling i produktutformingen: miljømessig, økonomisk og sosial bærekraft.

Oppgave 5: Pitch idéen

Pitch idéen for klassen og/eller en jury. Åpne opp for spørsmål og kommentarer fra de andre i klassen og/eller juryen.

Her kan dere få gode tips til pitch. Video: Kolbjørn Hoseth Larssen / CC BY-SA 4.0