Demografisk segmentering
Begrepet demografi kan defineres som «det vitenskapelige studium av de kvantitative sider ved menneskelige populasjoner, særlig deres størrelse, sammensetning og utvikling». Demografisk informasjon finner vi blant annet i offentlige statistikker.
Finn demografisk informasjon hos Statistisk Sentralbyrå (ssb.no)
Demografisk segmentering betyr å dele markedet inn i grupper på grunnlag av variabler som alder, kjønn og inntekt, for å nevne noen. Siden det ofte er en nær sammenheng mellom demografiske variabler og bestemte ønsker og behov, er dette kanskje den vanligste måten å segmentere et marked på. For eksempel er det åpenbart at aldersgruppen seks til tolv år er et viktig segment å satse på i fotballkortmarkedet, mens produsenten neppe bruker mye ressurser på å kommunisere med foreldrene deres.
Demografisk informasjon har den fordelen at den er relativt lett å tallfeste, og dermed blir det også enkelt å bruke den statistisk. Nedenfor ser du noen eksempler på hvordan de ulike kategoriene kan deles opp i undergrupper:
- Alder
under 6, 6–11, 12–19, 20–34, 35–49, 50–64, 65 og over - Kjønn
kvinne, mann - Sivil status
gift, samboer, enslig - Familiestørrelse
1–2, 3–4, 5–6, over 6 - Familietype
ektepar med barn, ektepar uten barn, samboerpar med barn, annen familietype - Inntekt
under 150 000, 150 000 – 200 000, 200 000 – 300 000, osv. - Yrkesgrupper
hjemmearbeidende, studenter, salg og serviceyrker, bønder og fiskere, industrioperatører, akademiske yrker osv. - Utdanning
grunnskole, videregående skole, fagutdanning, universitet/høgskole osv. - Nasjonalitet
norsk, svensk, dansk, fransk, amerikansk osv. - Religion
katolikk, protestant, muslim, jøde osv.