Skip to content

Feature Film

Kapernaum

12 år gamle Zain Al-Hajj lever et hardt liv i Beiruts slumkvarter. Han bestemmer seg for å saksøke foreldrene sine for å ha satt ham til verden. Filmen vant den prestisjetunge juryprisen i Cannes i 2018.

Om filmen

I Kapernaum blir vi kjent med 12 år gamle Zain Al-Hajj. Filmen starter med at Zain saksøker foreldrene for å ha satt ham til verden. Filmens rammefortelling utspiller seg i rettssalen. Det vil si at filmen både starter og slutter her. Filmens hoveddel gir et tilbakeblikk til hendelser som førte til at Zain ble fengslet, og senere saksøker foreldrene sine.

Zain vokser opp i en fattig familie i Beiruts slumområde. Sammen med søsknene selger han juice langs veien og tar ulike småjobber for å tjene penger til familien. Han har lyst til å gå på skolen, men det får han ikke lov til. Da lillesøsteren Sahar på elleve år blir solgt som kone til en mann som er mye eldre enn henne, stikker Zain av.

Zain søker tilflukt på et tivoli. Der blir han kjent med den etiopiske kvinnen Rahil. Rahil er en papirløs flyktning som bor i et blikkskur sammen med den ett år gamle sønnen, Yonas. Hun lar Zain bo hos seg mot at han passer sønnen mens hun er på jobb. En dag blir hun arrestert og satt i fengsel, og Zain får plutselig ansvaret for Yonas helt alene.

Fattigdom og nød

Kapernaum handler om fattigdom, nød og barns rettigheter. Fortellingen skildres gjennom barna vi møter i filmen. Disse barna må daglig kjempe for å overleve i en verden der det finnes svært få trygge voksne.

Filmen viser på en hjerteskjærende måte hvordan fattigdom også gir inntektsmuligheter til mennesker som utnytter andres nød, slik som menneskesmuglere, hushaier og dokumentforfalskere.

Ingen av skuespillerne vi møter i filmen er profesjonelle skuespillere. Regissør Nadine Labaki har bevisst benyttet seg av amatørskuespillere. Dette gjør at karakterene i filmen fremstår troverdige og ekte.

Related content

CC BY-SAWritten by: Tina Andersson. Rightsholder: Norgesfilm AS
Last revised date 09/25/2020

Learning content

Filmanalyse