Skip to content

Tasks and Activites

Lag en problemstilling

Det kan være utfordrende å finne og bestemme seg for en problemstilling. Skriv deg fram til en god problemstilling og vurder styrker og svakheter ved dine egne og andres problemstillinger.

Oppgave 1: Skriv deg fram til en problemstilling

Oppgave 2: Vurder problemstillinger

Bruk vurderingsskjemaet for problemstillinger og svar på spørsmålene.

Files

Bruk skjemaet for å vurdere disse problemstillingene hentet fra temaet sosiale avvik. Oppsummer til slutt svarene i plenum.

  • Hvilke ulike former for straff har vi i Norge?
  • Fungerer straff?
  • Hvorfor bruker ungdom på min skole illegale rusmidler?
  • Bør vi straffe folk i Norge strengere?

Oppgave 3: Lag din egen problemstilling og vurder den

I denne oppgaven skal dere lage egne problemstillinger og vurdere dem sammen i par og større grupper.

  1. Lag fire ulike problemstillinger på egen hånd.
  2. Sett dere i par og vurder hverandres problemstillinger ved hjelp av vurderingsskjemaet.
  3. Bli enige om to problemstillinger som dere er fornøyd med og gå sammen med et annet par.
  4. Diskuter problemstillingene dere har valgt ut ved hjelp av vurderingsskjemaet. Hvilke sterke og svake sider finner dere ved de ulike problemstillingene?
  5. Bli til slutt enige om en eller to problemstillinger dere mener er gode og presenter dem for resten av klassen sammen med en kort begrunnelse.

Kilder

Flyum, K.F. (2008) En praktisk innføring i femavsnittsmetoden. I UiO (2008) Skriving i alle fag (hefte). Hentet fra https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/fager/publikasjoner/0806-skriving-i-alle-fag.pdf

CC BY-SAWritten by: Eivind Sehested Zakariassen and Karl Henrik Aanesen.
Last revised date 08/31/2020

Learning content

Å jobbe med forskningsoppgave