Skip to content
Self Evaluation

Sertifisering i bruk av gassbrenner

Bli kjent med oppbygginga til en gassbrenner, øv på å bruke den, og bli sertifisert gassbrennerbruker!

Til læreren. Om sertifiseringsmetodikken

Sertifisering ved hverandrevurdering

Sertifisering er en effektiv måte å fremme hverandrevurdering på og på den måten inkludere elever i vurderingsarbeidet. I tillegg er hverandrevurdering en viktig naturvitenskaplig praksis. I forskning blir både forskningsidéer og forskningsarbeider kvalitetssikret gjennom hverandrevurdering (fagfellevurdering).

Forskere er avhengig av å søke penger til forskningsprosjekter. De som vurderer hvem som skal få penger, er fagfeller. Etter at et prosjekt er gjennomført og man vil dele funnene med andre, må man igjen gjennom en runde med fagfellevurdering.

Les mer om fagfellevurdering på nettsidene til Berkeley universitet.

Gangen i sertifiseringa

Etter ei generell innføring der elevene blir kjent med det de skal sertifiseres i, gjennomfører elevene en ferdighetsstige med et valgt antall trinn. Hvert trinn i denne stigen består av følgende elementer:

  1. To og to øver sammen og demonstrerer for hverandre mens de følger ei sjekkliste.

  2. Når begge føler seg trygge på gjennomføringa, ber de om å bli sertifisert av en annen som allerede er sertifisert på dette ferdighetsnivået (for de første elevene vil det være en lærer).

  3. Hvis eleven viser gode nok ferdigheter, blir hen sertifisert og kan dermed være med å sertifisere andre.

  4. Når de fleste er sertifisert på første trinn, begynner de å øve på neste.

Sertifiseringsprosessen er en kjedereaksjon som startes ved at en underviser sertifiserer de første elevene. Ingen får begynne på neste trinn før de fleste er sertifisert og det fremdeles er mulig å holde folk i aktivitet som sertifisører.

Det er viktig å sette av nok tid til praktisk øving.

Forslag til regler

  • Det er ikke lov å sertifisere øvingspartner.

  • De som ikke får godkjent gjennomføring, må vente fem minutter før de får prøve igjen.

  • Vurder å la de som er sertifisert, få bære et merke som synlig bevis på at de er godkjente og dermed kan bidra med å sertifisere andre. Bruk for eksempel post-it-lapper. Ulike farger kan symbolisere hvilket nivå i sertifiseringa man er på.

Om gassbrenneren

Når vi snakker om gassbrenneren på skolelaben, mener vi vanligvis både gassbeholder og selve brenneren. Når gassbeholderen er tom, kan vi skru av brenneren og sette på en full gassbeholder. Gassen er en blanding av butan og propan. Denne gassblandinga er både fargeløs og luktfri, men den blir tilsatt et stoff som gir lukt slik at vi lettere kan oppdage en gasslekkasje.

Bli kjent med gassbrenneren

Se filmen under (2:24) og legg merke til

  • hva de ulike delene på gassbrenneren heter

  • hvilken funksjon de ulike delene på gassbrenneren har

  • viktige sikkerhetstiltak

Etter å ha sett filmen skal du jobbe med praktiske øvelser.

Trinn-for-trinn-forklaring av hvordan vi tenner på en gassbrenner. Video: Tom Knudsen / CC BY-SA 4.0

Praktisk øvelse

Delene av en gassbrenner

Bli kjent med de ulike delene av gassbrenneren. Vis og forklar for hverandre.

Gassbeholderen
inneholder en blanding av butan og propan under høyt trykk. Det gjør at butan og propan er i væskeform. Idet vi åpner gassventilen, senkes trykket, og innholdet går fra væskeform til gassform.
Gassventilen
bruker vi for å regulere mengden gass som kommer inn i brennerhodet. Vri skruen mot minustegnet for å redusere mengden og for å skru av gassbrenneren. Vri skruen mot plusstegnet for å øke gassmengden.
Luftventilen
bruker vi for å regulere tilgangen på luft (og dermed oksygen). Mye luft gir fullstendig forbrenning og en blålig flamme som ikke soter.
Lufttilførsel
skjer gjennom en åpning. Vi endrer størrelsen på denne åpningen ved å skru på luftventilen.
Brennerhodet
er den delen hvor vi antenner gassen.

Øv på å tenne på en gassbrenner

Her er viktige momenter når du skal bruke en gassbrenner. Øv på å følge disse punktene under tilsyn av lærer.

  1. Sørg for at pulten er ryddig, sett opp langt hår, og unngå løse klær. Bruk vernebriller og labfrakk.

  2. Hold i gassbeholderen når du flytter på gassbrenneren. Etter at du har tent på gassbrenneren, bør du ikke flytte på den.

  3. Plasser gassbrenneren på en flat og varmebestandig overflate.

  4. Juster lufttilførselen ved å vri på luftventilen slik at hullet er litt åpent.

  5. Tenn en fyrstikk og hold flammen over brennerhodet. Åpne gassventilen slik at fyrstikkflammen antenner gassen. Slukk fyrstikken når gassbrenneren er tent.

  6. Jo mer luft, jo varmere er flammen. Vri luftventilen for å justere flammens temperatur. Når lufttilførselen er riktig, er forbrenningen fullstendig og flammen blå. Vær oppmerksom på at den blå flammen kan være vanskelig å se.

  7. Mer gass vil skape en større flamme, og mindre gass gir en mindre flamme. Juster gassventilen til du har justert flammen til riktig størrelse for oppgaven din.

  8. La aldri en tent gassbrenner stå uten tilsyn, og skru alltid av brenneren når den ikke er i bruk.

  9. Skru av gassbrenneren ved å stenge gassventilen helt.

  10. Sjekk med en brennende fyrstikk at det ikke kommer ut noe gass som kan antennes.

  11. Brennerhodet er varmt en stund etter at gassbrenneren har vært brukt. Vent til det er avkjølt før du rydder bort gassbrenneren.

Test deg selv. Interaktive øvingsoppgaver

Disse oppgavene kan du bruke for å øve på begreper og virkemåte hos gassbrenneren.

Delene på en gassbrenner

Flytt navnene til rett sted på gassbrenneren.

Påstander om bruk av gassbrennere

Velg de påstandene som er riktige.

Rekkefølge når du skal tenne på en gassbrenner

Flytt setningene og sett dem i rett rekkefølge slik at du får riktig framgangsmåte for å tenne på en gassbrenner. Sett det første steget øverst.

Bli sertifisert

Når du klar til å vise hva du kan om å bruke gassbrenneren, kan du be en som allerede er sertifisert, om å sertifisere deg. Start gjennomføringa med å hente en gassbrenner.

  • Den som sertifiserer, følger med på at du får med deg alle punktene i sjekklista i sertifikatet.

  • Etter at du har gjennomført, får du ei tilbakemelding om gjennomføringa.

  • Hvis gjennomføringa blir godkjent, fyller dere ut et sertifikat. Sertifikatet kan lagres i din egen "sertifiseringsmappe" og eventuelt skrives ut og deles med læreren din.

Files

Kilder

Eidesen, P. B., Bjune, A. E., & Lang, S. I. (2023). "Show me how to use a microscope" – The development and evaluation of certification as direct assessment of practical lab skills. Ecology and Evolution, 13, e10592. https://doi.org/10.1002/ece3.10592

Online Resources for Chemical Safety in Science Education. (2022, 15. desember). Sjekklister og verktøy. https://chesse.org/no/sjekklister-og-verktoy/

Denne sida er en bearbeidet versjon av Mal: ​​Instruksjon for bruk av gassbrenner (docx).