Rollespill – debatt: interessekonflikter
Velg temaer dere har et forhold til og som er aktuelle i media, og gjerne temaer som skaper debatt lokalt. Forbered dere til debatten ved å lese om saken i aviser eller på fagsider på nettet.
Eksempler på temaer som er brukt i dette rollespillet
- villaks – oppdrettslaks
- rovdyr – beitedyr
- utbygging av en foss
Når temaene er valgt, kan elevene og læreren i fellesskap foreslå rollefigurer som er aktuelle meningsbærere i denne saken. Skriv rollene inn i skjemaet som vises på storskjerm. Nå kan du ønske deg en rolle du vil ha i denne debatten. Når alle har fått en rolle, kan forberedelsene starte.
Rollene kan fordeles noen dager før selve debatten, men 30 minutter i starten av en dobbelttime kan også være nok til at alle får forberedt seg. Hvis temaene er kjent på forhånd, kan læreren og eventuelt bibliotekaren samle avisutklipp og lete fram aktuelle artikler på internett, som kan brukes i forberedelsen.
- Ordstyreren skal forberede innledning til debatten, styre debatten og avslutte med en oppsummering.
- Du må sette deg inn i hvilke meninger og argumenter rollefiguren din står for, og forberede et innlegg. Du må holde deg til den rollen gjennom hele debatten og bidra med saklige argumenter.
- Plasser bordene i ring, og fest store ark med rollene påskrevet foran hver deltaker, slik at rollene er synlige for alle.
- Læreren er observatør og tar notater fra debatten.
Debatten kan brukes som en del av vurderinga i faget.
Lag et skjema med vurderingskriterier, og avtal hvordan vurderingen skal skje. Er det læreren som skal vurdere, eller skal elevene vurdere hverandre?
Related content
En kilde kan gi nyttig informasjon. Bruker du riktig kilde, og hvem står egentlig bak denne informasjonen? Lær mer om kilder og kildekritikk.