Konkurransemidler
Produktet må løse et behov du enten har identifisert eller skapt hos målgruppen. Det er ofte flere som tilbyr relevante produkter, og da er det viktig å skille seg ut. Fint design og gode verdier som spiller på ulike følelser, kan bidra til at kundene legger merke til akkurat ditt produkt. Den fysiske innpakningen, i form av kvalitet, utforming og emballasje, gir produktet en visuell identitet.
Tenk over
Hvilke egenskaper ved et produkt synes du bør fremheves? Hva vil du vektlegge i valget av en visuell profil?
Hvilken prisstrategi skal du velge? Du bør ha et tydelig og bevisst forhold til pris. Vil du ha en høy pris, for å signalisere eksklusivitet? Eller ønsker du å tiltrekke deg kunder med en lav pris? Dersom du legger deg på en middels pris, er det vanskeligere å bruke prisen som et virkemiddel for å bygge merkevare.
Tenk over
Hvilken prisstrategi ville du ha valgt?
Plassering handler både om fysisk plassering og distribusjonsmetode. En sentral plassering, f.eks, på Karl Johan, er kostbar, men kan være svært verdifull for å gjøre merkevaren kjent. For selskaper som Amazon er distribusjonskanalen på nett en svært stor del av merkevaren.
Tenk over
Hvordan ville du ha valgt plassering?
Merkevarer er bygget opp rundt en ideologi, og denne må personalet få opplæring i. Kundeopplevelsen personalet gir, må inngå i en helhetlig kommunikasjon av merkevaren. Ved å skape gode kunderelasjoner og få fornøyde kunder, kan personalet bidra til lojalitet til merkevaren.
Tenk over
Hvilke rolle tenker du at personalet kan ha i oppbyggingen av en merkevare?
Vi bruker både produkt, pris, plassering og personalet aktivt når vi skal påvirke målgruppen til å kjøpe en merkevare. Vi må sette sammen en helhetlig kommunikasjonstrategi for påvirkning, som gjør at kundene forstår konseptet vårt. Her er valg av uttrykksform og kanaler for påvirkning viktig.
Tenk over
Hvilke markedsføringskanaler tenker du det er viktig å bruke?Hvordan synes du reklame og annen markedsføring bør utformes?
Konkurransemidler er verktøy bedriften kan bruke for å oppnå økt salg, ofte kalt de 5 P-er.
De 5 P-ene er produkt, pris, plassering, personale og påvirkning.