Omstilling i virksomheter og bransjer
Statistisk sentralbyrå (SSB) kan gi deg mye informasjon om utvikling og trender i forskjellige bransjer, men skal du finne ut hvordan din virksomhet eller bransje omstiller seg, kan årsrapporter være nyttige. Årsrapporten for en virksomhet inneholder – i tillegg til et regnskap – en beskrivelse av hva virksomheten har holdt på med det siste året. Ofte står det om endringer som har vært gjort, eller om framtidige omstillinger.
Norske forbrukere endrer gradvis atferd. Det ser vi både på forbruksutvikling innen enkelte segmenter, og ved at netthandel av dagligvarer har økt. Nye salgskanaler skaper nye utfordringer, men også nye muligheter. Teknologiske endringer i hele verdikjeden skal bidra til at TINE mestrer utfordringene og utnytter mulighetene.
Fra Tine Meieriers årsrapport for 2018
Vi lanserer flere, nye løsninger som bringer kundene fra dør til dør. Vi har testet ut bysykler, investert i teknologiselskaper innenfor selvkjørende busser og andre mobilitetsløsninger, og vi har nylig lansert 250 bybiler i Oslo.
Fra NSBs årsrapport for 2018
Det er bare store virksomheter som må lage årsrapporter. For å være oppdatert på bransjenyheter og få relevant informasjon om mindre virksomheter bør du følge med på nettsteder, nyhetsbrev, Instagram, Twitter, blogger og lignende. I tillegg kan det være lurt å få med seg hva influensere og forbrukere snakker om. Her er noen eksempler:
- HK (Handel og Kontor) på Twitter
- Veikart for fremtidens næringsliv (NHO)
- Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv
- Nyhetsbrev fra Visit Norway
- Nyheter, trender og aktuelt fra Telenor
- Equinor på Instagram
- Verisures blogg om alarmsystemer
Vi har laget en sjekkliste som kan være et nyttig utgangspunkt hvis du skal undersøke hvordan en omstillingsprosess i en virksomhet har foregått. Listen inkluderer blant annet spørsmål om ledelse, risikovurdering og kommunikasjon, som er viktige elementer i en omstillingsprosess. Bruker du listen og klarer å finne svar på alle spørsmålene, bør du få et godt bilde av nå-situasjonen og selve omstillingsprosessen i virksomheten du undersøker.
Kanskje bør du intervjue flere personer i virksomheten for å få et mest mulig riktig bilde av prosessen og endringene som har blitt gjort. I tillegg til lederen kan det være lurt at du snakker med en eventuell mellomleder, en tillitsvalgt og en ansatt.