Eksempler på eksamensoppgaver for restaurant- og matfag
Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven kan du få oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver, der du skal velge en av disse.
Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og det forsøket du har valgt.
Foran deg har du et utvalg matvarer (for eksempel melk, sukker, mel, potetmel, olivenolje, eple, eggehvite).
Planlegg et forsøk der du skal undersøke innholdet av ett eller flere næringsstoffer i disse matvarene (for eksempel påvise stivelse eller protein).
Aktuelle stikkord
- Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
- Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
- Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
- Hva menes med næringsstoffer?
- Velg ett eller flere næringsstoffer. Forklar hvordan de er bygget opp, hva som skjer med dem i kroppen, og hva som kan være gode kilder til disse næringsstoffene.
Gjør kort rede for funksjonen til det næringsstoffet / de næringsstoffene du har valgt.
Forklar og vis hvordan du kan påvise disse næringsstoffene.
- Hva mener vi med et variert kosthold?
- Hva er sammenhengen mellom kosthold og helse?
Kommenter påstanden "Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt", eller finn en annen påstand om kosthold og vurder hvor pålitelig den er.
Lag ei problemstilling eller en case hvor du får drøftet hvilken betydning mikroorganismer har for kropp og helse. Bruk aktuelle forsøk som en del av drøftinga di.
Aktuelle stikkord
- Hva er mikroorganismer? Gi en kort oversikt over ulike typer.
- Hvordan kan mikroorganismer være både nyttige og skadelige for oss?
- Hvordan spres smitte?
- Hvordan kan vi forhindre spredning av smitte?
Tenk deg at du jobber på et sykehjem. Det nærmer seg influensasesong. Foreslå mulige tiltak for å hindre spredning av smitte på sykehjemmet. Vurder tiltakene med tanke på
- hvor effektive de er
- hvor kostbare de er å gjennomføre
- hvor inngripende de er i folks hverdag
Lag ei problemstilling eller en case som dreier seg om mikroorganismer og mattrygghet, og drøft denne. Bruk aktuelle forsøk som en del av drøftinga di.
Aktuelle stikkord
- Hva er mikroorganismer? Gi en kort oversikt over ulike typer.
- Hvordan kan mikroorganismer være både nyttige og skadelige for oss?
- Hva er viktige prinsipper for å sikre trygg mat?
- Forklar hvordan ulike behandlingsmetoder kan sikre trygg mat.
- Diskuter denne påstanden: "Trygg mat er bærekraftig mat."
Du skal utforske og presentere teknologi knyttet til restaurant- og matfag og vurdere den i et bærekraftsperspektiv.
Aktuelle stikkord
- Hva er teknologi? Gi eksempler.
- Hvordan brukes den aktuelle teknologien i utdanningsprogrammet ditt?
- Hvilke fordeler gir denne teknologien?
- Vurder hvilken positiv og negativ innvirkning teknologien kan ha på ei bærekraftig utvikling.
- Kan teknologien knyttes til ett eller flere av bærekraftsmålene?
- Foreslå mulige forbedringer av teknologien.
Gi eksempler på viktige stoffer i helse- og oppvekstfag. Bruk forsøk for å forklare egenskapene til stoffene.
Aktuelle stikkord
Hvordan kan ulike stoffer systematiseres i ulike grupper?
Hvordan vi kan undersøke egenskapene til dette stoffet (eksempler på forsøk)?
kjemisk oppbygning
- kjemiske reaksjoner
- risikovurdering og håndtering
vurdering av stoffet med tanke på bærekraft
Velg et aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøfter, eller ta utgangspunkt i en av casene i artikkelen Livsstilsvaner hos norske ungdommer.
Presenter det du finner ut.
Tips!
I artikkelen Livsstilen din ligger det et regneark som inneholder resultater fra en stor undersøkelse om livsstilen til ungdom.
Velg deg ett eller noen få områder som du undersøker nærmere. Lag grafiske framstillinger, og presenter det du finner ut.
Aktuelle stikkord
- Hva menes med helse?
- Hva er livsstil?
- Hva er sammenhengen mellom helse og livsstil?
- Hva mener du kjennetegner god helse?
- Hvorfor er spørsmålet du har valgt, aktuelt?
Hvordan kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?
I løpet av skoleåret har du jobbet med ei selvvalgt problemstilling. Presenter det du har funnet ut, og argumenter for den metoden du valgte å bruke.
Aktuelle stikkord
- Hvorfor valgte du denne problemstillinga?
- Hvilke hypoteser har du jobbet med?
- Hvordan undersøkte du om hypotesene stemte?
- Hva fant du ut?
- Hvordan henger det du har funnet ut, sammen med andre emner i naturfag og andre fag?
- Hvordan er det du har funnet ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?