Skip to content
Article

Etiske dilemma

Mange valg er vanskelige fordi det er så mange hensyn å ta. Når vi blir trukket mellom ulike hensyn, sier vi at vi har et etisk dilemma. Som fagarbeider vil du stå overfor valg der du må veie ulike hensyn mot hverandre og det blir din oppgave å bestemme hva som skal gjøres.

Vi har et etisk dilemma når

  • ulike verdier eller kommer i konflikt med hverandre
  • det som er rett for én, blir feil for en annen
  • ingen av løsningene er gode

Dette handler om å velge én handling når to eller flere verdier eller normer er viktige. Slike utfordringer møter vi både privat og på jobb.

Etisk vurdering

En etisk vurdering er en vurdering av hva som er viktigst eller mest riktig. Selv om det ikke finnes et fasitsvar, er det lurt å tenke gjennom ulike situasjoner du kan komme opp i på jobb.

Når du står overfor et etisk , må du spørre deg selv: Hva skal jeg legge mest vekt på? Noen mulige tilnærmingsmåter er:

  • Plikt
    Du legger vekt på å gjøre plikten din. Det betyr at du ønsker å følge skrevne og uskrevne lover og regler.
  • Formål
    Du legger vekt på at formålet med en handling er godt. Et godt resultat er viktigere enn at du følger alle reglene.
  • Konsekvens
    Du tenker mest på konsekvensene. Det valget som har færrest dårlige konsekvenser, for deg selv eller andre, er det beste valget.
  • Sinnelag
    Du mener at det er tanken bak som teller. Det betyr at valget må være i tråd med det verdisynet du har, for eksempel et bestemt livssyn.

Tenk over

En klassekamerat skulker noen skoletimer og ber deg lyve for læreren. Hva gjør du?

På jobb

Som profesjonell yrkesutøver skal du kjenne og følge lov- og regelverk.

Hvis lovverket sier noe om hva som er riktig eller galt i en situasjon, er du pålagt å følge dette når du er på jobb.

Det finnes også etiske retningslinjer for ulike yrkesgrupper og institusjoner som kan hjelpe deg med å velge.

I et arbeidsforhold kan du bruke kollegaene dine og dine overordnede som støtte i slike valgsituasjoner.