Tekst og universell utforming
Personer med nedsatt eller manglende syn, lese- og skrivevansker eller konsentrasjonsproblemer har behov for universell utforming av tekst.
Denne artikkelen tar for seg
tekst på digitale flater
leselig skrifttype og kontrast til bakgrunn
godt språk og oversiktlig struktur
formatering og tilrettelegging av digitale dokumenter
Tekst på digitale flater skal etter regelen være mulig å markere. Da vil skjermlesere registrere og lese opp tekst, og det gjør det mulig å markere og forstørre teksten.
Innbrent tekst
Innbrent tekst har vi når tekst er publisert som bilde. Den kan vi ikke markere, og den får dårligere oppløsning ved forstørring. Tekst i bilder og grafikk blir mer universelt utformet ved bruk av bildetekst, alt-tekst og tekstalternativ. Du kan lese mer om WCAG-kravet 4.5.1 om bilde av tekst på nettsidene til Uutilsynet.
Lenke og lenketekst
Lenker må være uthevet, for eksempel med understreking og annen farge enn øvrig tekst. Lenketekstene må også forklare hva formålet med lenken er, og hvor den leder oss.
Du kan lese mer om WCAG-kravet 2.4.4 om formål med lenke hos Uutilsynet.
Koding av tekst
Tekst og andre elementer på nettsider må være kodet riktig slik at skjermleser kan tolke og lese opp riktig informasjon. Titler i teksten må ha riktig overskriftsnivå og være kodet med h1-, h2- eller h3-tag (og så videre) slik at det blir oppfattet riktig av nettlesere. Det er ikke nok å bruke ulik skriftstørrelse og ha titler med større tekst og utheving.
Et typisk trekk ved lesing av tekster på nett er at vi skanner tekster når vi leter etter relevant informasjon, vi dropper å lese alt. Brukere som ikke ser skjermen, kan skanne tekst ved hoppe fra tittel til tittel ved å bruke tastaturnavigasjon og skjermleser. Da må de ulike elementene være kodet riktig.
Eksempel:<h2>Overskriftnivå må kodes riktig</h2>
<p>Overskrifter og tekstavsnitt må ha riktige tager i koden slik at det går an å skanne teksten, også for dem som ikke ser. </p>
Velg fonter som er tydelige og enkle å tyde, for eksempel groteske fonter som Arial, Helvetica eller Verdana. Kunstneriske fonter som ligner håndskrift eller kalligrafi, kan se pene ut, men være vanskelige å forstå, og de kan lage unødvendig støy i kommunikasjonen.
Tekst skal ha tydelig kontrast mellom tekst og bakgrunn. Kontrastforholdet skal være minst 4,5 : 1 mellom tekst og bakgrunn. Teksten må også være mulig å zoome inn 400 prosent uten å tape funksjon eller informasjon.
Å bruke klarspråk hjelper oss å skrive på en enkel og tydelig måte. Da blir det lettere å forstå innholdet. For personer med språklige og kognitive utfordringer er det viktig med et forståelig språk. Unngå vanskelige fremmedord og lange setninger. Språkrådet har mange gode ressurser om klarspråk.
Det viktigste innholdet bør komme først. Vi kan bruke titler med viktige ord for strukturere innholdet. Tenk på brukeren og gjør det lett å få oversikt og finne fram.
Du kan legge inn klikkbare ordforklaringer eller forklare ord kort i teksten hvis de kan være vanskelige å forstå. Slik gjør du innholdet mer forståelig og inkluderer flere lesere.
Skrivetips på nett
Det viktigste innholdet kommer først.
Bruk enkelt og forståelig språk.
Del opp med mellomtitler og bruk sentrale ord i titlene.
Bruk kulepunkter ved oppramsinger.
Digitale dokumenter skal være universelt utformet.
I skrivedokument som Word-filer formaterer vi teksten. Innhold som titler, mellomtitler og brødtekst skal ha riktig formatering som "overskrift 1", "overskrift 2" og "normal".
Formateringen er viktig for brukere som benytter seg av tastaturnavigasjon og/eller skjermleser. Titler blir vanligvis uthevet visuelt med tykkere skrift eller økt skriftstørrelse slik at de skiller seg ut fra brødteksten.
Word har en egen knapp som vi kan bruke for å sjekke tilgjengeligheten. Velg "Se gjennom" og "Kontroller tilgjengelighet".
God kontrast mellom tekst og bakgrunn er viktig å huske på. Det bør også være god kontrast i bilder, og bilder skal ha alt-tekst. Vi kan legge inn alt-tekst i Word-filer ved å høyreklikke på et bilde og velge "Rediger alternativ tekst".
Uutilsynet har samlet en rekke tips på disse sidene:
Dalen, O. & Rønjum, E. H. (2012). Slik lykkes du endelig med innhold på nett. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke.
Tilsynet for universell utforming av ikt. (u.å.). 1.4.10 Dynamisk tilpasning. Hentet 18. april 2022 fra https://www.uutilsynet.no/wcag-standarden/1410-dynamisk-tilpasning-reflow-niva-aa/144
Tilsynet for universell utforming av ikt. (u.å.). Dokumenter på nettsider. Hentet 18. april 2022 fra https://www.uutilsynet.no/veiledning/dokumenter-pa-nettsider/208
Tilsynet for universell utforming av ikt. (u.å.). Lenker. Hentet 18. april 2022 fra https://www.uutilsynet.no/veiledning/lenker/214
Tilsynet for universell utforming av ikt. (u.å.). Suksesskriterium 1.4.3 Kontrast. Hentet 18. april 2022 fra https://www.uutilsynet.no/regelverk/testprosedyrar-nettstader/709#suksesskriterium_143_kontrast