– Jeg trenger akutt hjelp med nettsiden
VL Finans ble startet i 1999 av Vetle Larsen. Han er finansrådgiver og daglig leder i bedriften med fem ansatte (inkludert ham selv). Bedriften går godt, og det er faste bedriftskunder. VL Finans tilbyr regnskapstjenester og aksjeforvaltning.
VL Finans har akkurat fått vite at de er en av fem bedrifter som er nominert til en næringspris i regionen. Bedriften som vinner, får to ukers reise til USA for alle ansatte. Der får de faglig påfyll og mentorer fra New Yorks finansmiljø.
Så til selve oppdraget: På grunn av en stabil kundemasse har ikke VL Finans hatt behov for å være synlig på nett og skaffe seg kunder.
Nettsiden til VL Finans ble opprettet i 1999. Nettsiden ble deaktivert i 2012 fordi den begynte å få et utdatert design og ikke ble oppdatert. Per i dag finnes det ikke en aktiv nettside.
En av tingene juryen til næringsprisen skal undersøke, er nettsidene til bedriftene. Her trenger Vetle Larsen din hjelp!
VL Finans trenger en solid oppfrisking av nettsiden sin slik at den ser mer moderne og profesjonell ut. Helst bør den bygges opp på nytt, med blanke ark.
Frist: ei uke
Noen av kriteriene juryen vil bruke for å vurdere nettsiden:
- Er utforming og design tiltalende?
- Kommer viktig informasjon fram?
- Er den universelt utformet?
- Er den brukervennlig?
Disse punktene er viktige å jobbe etter når du skal gi nettsiden et løft eller bygge den opp på nytt.
Ta bilder og lag grafiske elementer selv, eller bruk bilder du har rettigheter til å bruke.
Siden universell utforming er sentralt i oppdraget, bør du først friske opp kunnskapene dine om universell utforming. Ha det i bakhodet når du ser på den gamle nettsiden, og når du skal planlegge den nye.
Sett deg inn i universell utforming av nettsider. Bruk gjerne nettsidene til Tilsynet for universell utforming av ikt (Uutilsynet) for inspirasjon og tips.
Uutilsynet (2021): Løsningsforslag for nettsider
Undersøk den gamle nettsiden. Finn ut om du kan beholde noe, og hva som må lages på nytt.
Hva slags informasjon er relevant å ha på nettsiden? Hva trenger du og andre å finne ut av når dere går inn på nettsidene til bedriften?
Sett opp struktur og lag skisser over nettsiden. Finn og lag visuelle elementer du kan bruke. Hent informasjon fra den gamle nettsiden. Lag wireframes for hånd, i tegneprogram på datamaskinen eller bruk Adobe XD.
Sett opp nettsiden. Bruk et verktøy som lar deg lage en realistisk prototype eller en publiseringsklar nettside. Noen aktuelle programmer er Adobe Dreamweaver, Figma, Adobe XD, Wordpress eller Google Sites.
Skriv en tekst der du viser fram nettsiden. Forklar hvordan du har jobbet og begrunn valgene dine. Trekk inn fagkunnskap. Kom inn på disse punktene:
- strukturen på nettsiden
- brukervennlighet og navigasjon
- utforming av visuelle elementer
- valg du har gjort for å gjøre nettsiden universelt utformet
- oppsummering: forbedringer og endringer du har gjort, med forklaringer på hvorfor du har gjort det slik