Task
Kunderelasjoner
Å skape gode relasjoner med kundene er viktig. Hvilke butikker har du gode relasjoner med? Er du med i noen kundeklubber eller andre typer fordelsprogram?
Når du står ved kassa og skal betale for et produkt, får du nesten alltid – uavhengig av hva du kjøper – spørsmål om du har et kundekort eller er medlem av kundeklubben. Hvis du svarer nei, blir du spurt om du ønsker å bli medlem. Å være med i en kundeklubb eller andre lojalitetsprogram, kan gi fordeler som medlemstilbud, prosenter av kjøpet eller andre bonusordninger.
Se episoden «Kampen om kundene» fra NRK Forbrukerinspektørene.
Vet du selv hvor mange kundeklubber du er med i?
- Lag et skjema med tre kolonner.
- List opp alle kundeklubber du er med i, hvilke fordeler de gir deg, og hvilke ulemper de gir deg, i skjemaet ditt.
- Sammenlign med de andre i klassen.
- Hvor mange ulike medlemsklubber er det totalt?
Oppgave 2
- Hvilke lojalitetsprogram eller medlemsfordeler tilbyr praksisbedriften din til kundene sine?
- Hvis det ikke er aktuelt for praksisbedriften din, har du kanskje en ekstrajobb det kan gjelde for?
Refleksjon
- Når alle butikker har fordelsprogram og alle kunder er medlemmer, er det da noe poeng i slike program? Diskuter og begrunn meningen din.
- Føler du at du blir en mer lojal kunde der du har medlemskort, hvis du samtidig har medlemskort hos konkurrerende bedrifter?
Related content
Subject material
Fordelsprogrammer og kundeklubberDet er viktig å ha systemer som skaper lojalitet, og som gjør det lettere å selge flere ganger til den samme kunden.