Selvstendig arbeid med reelle datasett
I vanlige oppgaver er data du skal bruke, vanligvis oppgitt i oppgaveteksten. Her er det meningen at du selv skal finne fram til data du kan analysere.
Du kan for eksempel jobbe med temaer som
endring i konsumprisindeksen
befolkningsutviklingen i Norge
bruttonasjonalprodukt
energibruken i Norge
mediebruk i Norge
elbilbruk i Norge
statistikk om utdanningen i Norge
Du finner data om det meste på nettsidene til Statistisk sentralbyrå (ssb.no) (SSB). Andre sider du kan finne tall og statistikk på, er
- Kartverket: API og data
- Sikt, kunnskapssektorens tjenesteleverandør
- Statistisk sentralbyrå: SSB Skole
- Statistisk sentralbyrå: Kommunefakta
Et alternativ kan være å samle data selv. Kanskje du kan spørre rektor på skolen din om du kan få tall på årsbudsjettet for skolen gjennom mange år?
I hovedemnet "Funksjonsanalyse og modellering" viser vi hvordan du kan modellere data ved hjelp av funksjoner som så kan analyseres blant annet ved hjelp av den deriverte. Vi har stort sett brukt GeoGebra til denne analysen. Tips: Når du skal importere tall inn i GeoGebra og har tallene i et vanlig regneark, kan du kopiere tallene og lime dem rett inn i regnearkdelen i GeoGebra.
En annen måte å analysere data på er å gjøre statistisk analyse. På sida Behandling av store datamengder i Python (ndla.no) er det beskrevet hvordan du velger ut tall fra statistikkbanken med mediebruk i Norge som eksempel, og hvordan du kan bruke Python til å analysere dataene.
Resultatene av analysene dine vil typisk være grafiske framstillinger og konklusjoner du har trukket på grunnlag av analysene din. På sida Metoder i utforskning (ndla.no) i NDLAs verktøykasse kan du lese mer om hvordan du kan gjøre egne undersøkelser og behandle og presentere statistikk. Læreren din vil kanskje også legge noen føringer for hvordan resultatene skal presenteres.
Utdanningsdirektoratet (2021). Kompetansemål og vurdering. Kompetansemål etter matematikk S1. Læreplan i matematikk for samfunnsfag (matematikk S) (MAT04-02). https://www.udir.no/lk20/mat04-02/kompetansemaal-og-vurdering/kv295