Prosjektoppgave - eksempel
Et av kompetansemåla i matematikk S1 er at eleven skal kunne "planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid med reelle datasett knyttet til samfunnsøkonomiske temaer og forhold, og analysere og presentere funn". I tillegg skal eleven "anvende derivasjon til å analysere og tolke egne matematiske modeller av reelle datasett".
Du skal arbeide med et prosjekt der du skal innhente, håndtere og analysere data og presentere funn fra disse. Du skal lage en problemstilling som du skal svare på ved å bruke datamaterialet.
Sluttproduktet i dette arbeidet skal være todelt.
Hoveddelen skal være en muntlig presentasjon. Det er valgfritt om du vil gjennomføre den i klasserommet eller spille den inn som en film. Presentasjonen skal være inntil 10 minutter lang og skal inneholde
en innledning der du presenterer problemstillingen og hva du ønsker å finne ut
en hoveddel der du presenterer og analyserer funn
en avslutning der du sammenfatter og lager en konklusjon knyttet til problemstillingen
kilder
I tillegg skal du levere et refleksjonsnotat. Det skal inneholde
en logg over arbeidet
en oversikt over hvordan kildene er brukt
refleksjoner om prosessen og hva du har lært
refleksjoner om hva du eventuelt kunne ha gjort bedre
I dette prosjektet står du fritt til å velge en problemstilling innen samfunnsøkomiske forhold.
Under er ei liste med ressurser du kan bruke som utgangspunkt. Legg merke til at dette er bare forslag. Har du noe annet, noe eget du vil bruke, er det også bra.
Lav måloppnåelse (2) | Middels måloppnåelse (3–4) | Høy måloppnåelse (5–6) | |
---|---|---|---|
Problemstilling | Problemstillingen er uklar eller veldig vid. | Problemstillingen er delvis klar, men kan spisses mer. | Problemstillingen er klar og formulert slik at det er mulig å svare på den. |
Håndtering av data | Data er lastet inn i Python (eller et annet hensiktsmessig verktøy), men det er en del feil og mangler. | Data er lastet inn i Python (eller et annet hensiktsmessig verktøy) på en grei måte. | Data er lastet inn i Python (eller et annet hensiktsmessig verktøy) på en god måte, og de ulike tallene er behandlet på en effektiv måte. |
Analysering av data | Det er gjort noen utregninger til støtte for en konklusjon, men disse er mangelfulle. | Det går fram hvordan du gir et svar på problemstillingen ut fra tallmaterialet. | Du har brukt nyttige representasjoner av tallmaterialet som danner grunnlag for en konklusjon på problemstillingen. |
Kommunikasjon | Det er vanskelig å følge resonnementene som danner grunnlag for konklusjonen. | De ulike tallene og grafiske representasjonene er ok, men noe mangelfulle. | Det er god sammenheng mellom de ulike elementene i presentasjonen (tabeller, grafer, resonnement), og det er lett å følge resonnementene. |
Kildebruk | Du har oppgitt noen kilder. | Du har oppgitt kildene dine, og det er mulig å se hvordan du har brukt dem. | Du har oppgitt kildene dine og brukt dem på en god og hensiktsmessig måte, og sammenhengen mellom kildene og presentasjonen er tydelig. |