Skip to content
Task

Attraksjoner

Hva er en attraksjon? Og hvilken verdi har attraksjoner for reiselivsdestinasjoner?

I denne oppgaven kan du jobbe alene eller sammen med en klassekamerat.

Oppgave 1

  1. Hva er en attraksjon, og hvorfor er det viktig for en reiselivsdestinasjon å ha attraksjoner?
  2. Hvilke var de ti mest populære attraksjonene i Norge i fjor?
  3. Vi deler attraksjonene inn i tre ulike kategorier. Hva kalles disse, og hva er forskjellen?
  4. Hvis du skulle ha reist på norgesferie, hvilken norsk attraksjon ville ha vært din primærattraksjon, og hvorfor?
  5. Hvilke attraksjoner finnes på ditt hjemsted?
  6. Hvor viktige er attraksjoner for reiselivet i din region?

Oppgave 2

Attraksjoner kan være mye forskjellig. Felles for attraksjoner er at de tiltrekker reisende som ønsker å oppleve noe de har sett eller hørt om. Attraksjoner handler blant annet om opplevelser, og de kan deles inn i ønsket om å se, gjøre, lære, være og nyte.

  • Planlegg en norgesferie der du legger inn attraksjoner som gir deg

    • en eller flere "se-opplevelser"
    • en eller flere "gjøre-opplevelser"
    • en eller flere "lære-opplevelser"
    • en eller flere "være-opplevelser"
    • en eller flere "nyte-opplevelser"
  • Begrunn svarene dine.
  • Diskuter svarene i klassen.

Oppgave 3

I klassen:

  • Diskuter betydningen av attraksjoner for Norge som turistdestinasjon.
  • Bruk fantasien, og lag en liste med ti nye og innovative attraksjoner dere synes at Norge burde få for å tiltrekke seg nye turister.

I par:

  • Velg ut en attraksjon fra listen dere laget.
  • Planlegg attraksjonen, og lag et lite notat om hvordan og hvorfor denne attraksjonen blir viktig for reiselivet i Norge.
  • Lag en reklame for attraksjonen, ved hjelp av tegning og bilder dere finner på internett. Reklamen skal selge attraksjonen.
  • Vis fram reklamen deres for de andre i klassen.

Related content

Subject material
Attraksjoner

Attraksjoner er ofte avgjørende for valgene du tar når du bestemmer hvor du vil reise. Attraksjoner kan være menneskeskapte og naturgitte.