Skip to content

Subject Material

Kontaktfasen

Når planleggingsfasen er over, er det tid for å ta kontakt med kunden. Førsteinntrykket er viktig. Virker du useriøs, får du ikke den nødvendige tilliten. Vi kan kalle denne fasen "sannhetens øyeblikk", og den er like viktig på nettet som i en fysisk butikk.
En mann sitter foran en datamaskin på et kontor. Han har på seg hodetelefoner og snakker inn i mikrofonen. Foto.
Open image in new window

Etablere kontakt

Det er viktig å skape et godt førsteinntrykk, for ellers kan kunder forlate butikken før de har gjort seg kjent med den og produktene.

Hvordan ønsker kunder å bli møtt når de kommer inn i en butikk? Og hvordan ønsker de å bli møtt på digitale flater når de handler på nettet?

Tenk over

  • Hva er viktig for førsteinntrykket i en nettbutikk?

  • Hvordan ønsker du å bli møtt i en fysisk butikk?

  • Hvordan påvirker salgsmiljøet førsteinntrykket?

Når du jobber i en butikk, er det viktig at du ser presentabel ut og er bevisst på kroppsspråket ditt. Smil, vær høflig og hjelpsom og vis interesse, men ikke vær for påtrengende. Du må se kunden og huske at salg er å yte service slik at kunden blir fornøyd.

Eksempler på kundekontakt

Se videoen under, og legg merke til hvordan servicemedarbeiderne jobber med service og kundebehandling.

Diskuter i klassen
  • Hvilket førsteinntrykk gir servicemedarbeiderne?

  • På hvilken måte viser servicemedarbeiderne produktkunnskap?

  • Er det noe servicemedarbeiderne kunne ha gjort annerledes, og i tilfelle hva og hvorfor?

Det er ingen fasit for hva som virker. Det avhenger av bransje, produkter, konkurrenter og selvfølgelig menneskene du møter. Dette er "live" – det skjer der og da.

Kroppsspråk

Du har sikkert hørt hvor viktig kroppsspråket er sammenlignet med bruken av ord. For hvor mye tror du kunden husker av det du sier?

Kroppsspråket vårt påvirker hvordan andre oppfatter oss, og også hvordan du føler deg selv. Å øve seg på et åpent og positivt kroppsspråk kan hjelpe deg i din rolle som salgsmedarbeider.

CC BY-SAWritten by: Cathrine Meyer Johansen and Live Marie Toft Sundbye. Rightsholders: NKI Forlaget and Amendor AS
Last revised date 05/04/2021

Learning content

Salgsprosessen