Markedskommunikasjon
Både veldedige og politiske organisasjoner bruker markedsorienterte tiltak for å nå fram med budskapet sitt. Formålet til disse aktørene er ikke nødvendigvis å tjene penger, men heller å endre holdninger og skape oppmerksomhet rundt en sak. Da går markedsføringen over i kommunikasjonsrettet arbeid. Dette kaller vi gjerne markedskommunikasjon.
Stopp og tenk!
Politiske partier tar gjerne i bruk markedsføringstiltak for å vekke oppmerksomhet rundt en sak eller i valgkampanjer.
Hvilke eksempler har du sett på politisk markedskommunikasjon i Norge?
En organisasjon som skal være konkurransedyktig, enten den er kommersiell, offentlig eller ideell, kan ikke bare nøye seg med å ha gode produkter, riktig pris og god distribusjon. Den må også kommunisere med målgruppene sine, både nåværende og framtidige. I markedskommunikasjon brukes derfor virkemidler fra både markedsføring og kommunikasjonsvirksomhet.
Viktige fagbegreper
- Markedsføring handler om å planlegge alt fra distribusjon til aktiviteter med den hensikt å stimulere til kjøp eller en bestemt handling og tilfredsstille kundens behov.
- Kommunikasjonsvirksomhet er arbeid som man ønsker å oppnå noe bestemt med gjennom å spre en viss type informasjon. Målet er ikke nødvendigvis økt lønnsomhet.
- Markedskommunikasjon tar i bruk virkemidler fra både markedsføring og kommunikasjon ved at man er opptatt av å ha en toveis kommunikasjon med kunden samtidig med at man planlegger for å øke salget av et produkt eller en tjeneste.