Kampanjeplan for lansering av produkt
Målet med en kampanjeplan kan være å skape oppmerksomhet rundt en produktlansering, en større messe, et jubileum eller andre typer «events».
Det som skiller kampanjeplaner fra en mer overordnet markedsplan eller kommunikasjonsplan, er at kampanjer har eksakt startdato og sluttdato. De kan vare noen få dager eller uker. I denne perioden settes det gjerne inn mange markedsføringstiltak samtidig i ulike mediekanaler for å oppnå ønskede resultater.
Kampanjeplaner er mindre opptatt av å analysere situasjonen i forkant og starter heller rett på gjøremålene.
En kampanjeplan inneholder gjerne følgende punkter:
- Produkter: beskrivelse av hvilke produkter du skal lage kampanje for
- Målgrupper: beskrivelse av hvilke målgrupper kampanjen retter seg mot
- Kampanjemål: beskrivelse av målsetting for kampanjen
- Kommunikasjonsbudskap: beskrivelse av hvilket budskap som skal brukes for å nå fram til målgruppene
- Kommunikasjonskanaler: beskrivelse av kanaler (medier) som målgruppene kan nås gjennom
- Aktivitetsplan: beskrivelse av hvilke aktiviteter som skal settes i verk for å nå målene, samt tidsplan og budsjett for hver aktivitet
Kampanjeplanen planlegges så grundig som mulig. Husk å ta med argumenter for de valgene som blir gjort. Til slutt kan planen settes opp i en oversikt som denne: Kampanjeplan for Digg-produkter fra Prior .
Eksempler på kanaler som brukes i reklamekampanjer
annonsering i trykte og nettbaserte medier
innlegg i sosiale medier
radioreklame
reklamefilmer og trailere på kino, fjernsyn og nett
spesiell emballasje
lokkemidler til form av tilleggsprodukter eller gevinster
brosjyrer
reklameplakater og foldere
annonsedekor på busser og drosjer
redaksjonell omtale – omdømmebygging
Når planene er skriftlig dokumentert, er det enklere å styre gjennomføringen og å vurdere resultatene.
Kontrollspørsmål i etterkant kan for eksempel være:
Hvilke resultater nådde vi?
Hvordan ble resultatene sammenlignet med det vi planla?
Hva var årsaken(e) til avvik (positive og negative)?
Hva kan vi lære av kampanjens opplegg og resultater?
Evalueringen har til formål å finne ut hvordan vi senere kan forbedre oss, og avdekke hvilke erfaringer vi har gjort oss.
Birger M. Vikøren. Reklamekampanje. (2020, 26.november). Store norske leksikon. http://snl.no/reklamekampanje