Modulstrukturert opplæring: helsearbeiderfaget
Om modulstrukturert opplæring for voksne
Modulstrukturert opplæring innebærer at læreplanen i et fag er delt inn i moduler som kan tas uavhengig av hverandre.
Opplæring ut fra behov
Den voksne har rett på realkompetansevurdering. Det betyr at opplæringen skal bygge på kompetansen den voksne allerede har. På bakgrunn av realkompetansevurdering kan den voksne få godkjent hele eller deler av moduler.
Læreplanene er laget for å brukes i lærebedrifter og i skoler. Det er ingen fastsatt opplæringstid på modulene. Modulstrukturerte læreplaner kan også være et virkemiddel for å få kvalifisering innenfor introduksjonsprogrammet og arbeidsmarkedstiltak.
Lærebedriften og fylkeskommunen inngår avtaler om fordeling av ansvar for opplæring. For eksempel kan fylkeskommunen ta ansvaret for opplæringen i kompetansemål fra fellesfag og programfag på vg1 og vg2.
Innhold i læreplanene
Modulene omfatter til sammen hele innholdet fra den ordinære læreplanen for vg3 i lærefaget. I tillegg er det tatt inn kompetansemål fra vg1 og vg2.
Alle opplæringsløpene har også opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Læreplanen for norsk og samfunnskunnskap inneholder relevante kompetansemål fra norsk vg2 yrkesfaglige utdanningsprogrammer eller norsk for minoritetsspråklige og fra samfunnskunnskap vg1 og vg2.
NDLA har en egen ressursside for norsk og samfunnskunnskap i modulstrukturert opplæring.
Fagprøven
Opplæringen avsluttes med en fagprøve. Før fagprøven må alle ha bestått en skriftlig eksamen laget ut fra læreplanen i faget for vg3. Eksamen blir utarbeidet sentralt og sensurert lokalt. Fagprøven blir gjennomført innenfor en tidsramme på to til tre virkedager.
Relevante ressurser til helsearbeiderfaget
Helsearbeiderfaget er delt inn i fire moduler:
profesjonalitet i helsearbeiderfaget
livskvalitet og helsekompetanse
grunnleggende sykepleie
rehabilitering, habilitering og hverdagsmestring
Vi har laget en tabell for hver modul, og hver tabell lister opp kompetansemålene med lenker til filtrerte søk. Søkeresultatene består av emner, fagstoff, oppgaver, læringsstier og kildemateriale som er laget for ungdommer i helsearbeiderfaget, og er hentet fra ndla.no.
Vi håper de filtrerte søkene hjelper deg med å finne relevante ressurser for undervisningen din. Du står fritt til å bruke, bearbeide og tilpasse ressursene. Nederst i hver ressurs står det informasjon om regler for bruk.
Modul: profesjonalitet i helsearbeiderfaget
Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.
Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen profesjonalitet i helsearbeiderfaget
Modul: livskvalitet og helsekompetanse
Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.
Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen livskvalitet og helsekompetanse
Modul: grunnleggende sykepleie
Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.
Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen grunnleggende sykepleie
Modul: rehabilitering, habilitering og hverdagsmestring
Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.
Kompetansemål | Søk fra fag |
---|---|
planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere forebyggende, habiliterende og rehabiliterende pleie og omsorgstiltak | helsefremmende arbeid (HEA02-04) |
bidra i tverrfaglig samarbeid for å sikre helhetlige pasientforløp | kommunikasjon og samhandling (HEA02-04) |
vurdere pasienters og brukeres behov for hjelpemidler og velferdsteknologi og veilede i bruken av disse | yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04) |
orientere i samarbeid med annet helsepersonell, pasienter, brukere og pårørende om deres rettigheter til helse- og omsorgstjenester | yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04) |
samarbeide med frivillige organisasjoner og andre aktører om å tilrettelegge for helsefremmende tiltak | yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04) |
reflektere over og ta miljøbevisste valg i yrkesutøvelsen | yrkesliv i helsearbeiderfag (HEA02-04) |