Skip to content
Dictionary

Modulstrukturert opplæring: salgsfaget

Her finner du ressurssamlinger for kompetansemål i fire moduler: regelverk og arbeidsliv, service og relasjoner, markedsføring og salgsprosesser og økonomi og bærekraft i virksomheten.

Om modulstrukturert opplæring for voksne

Modulstrukturert opplæring innebærer at læreplanen i et fag er delt inn i moduler som kan tas uavhengig av hverandre.

Opplæring ut fra behov

Den voksne har rett på realkompetansevurdering. Det betyr at opplæringen skal bygge på kompetansen den voksne allerede har. På bakgrunn av realkompetansevurdering kan den voksne få godkjent hele eller deler av moduler.

Læreplanene er laget for å brukes i lærebedrifter og i skoler. Det er ingen fastsatt opplæringstid på modulene. Modulstrukturerte læreplaner kan også være et virkemiddel for å få kvalifisering innenfor introduksjonsprogrammet og arbeidsmarkedstiltak.

Lærebedriften og fylkeskommunen inngår avtaler om fordeling av ansvar for opplæring. For eksempel kan fylkeskommunen ta ansvaret for opplæringen i kompetansemål fra fellesfag og programfag på vg1 og vg2.

Innhold i læreplanene

Modulene omfatter til sammen hele innholdet fra den ordinære læreplanen for vg3 i lærefaget. I tillegg er det tatt inn kompetansemål fra vg1 og vg2.

Alle opplæringsløpene har også opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Læreplanen for norsk og samfunnskunnskap inneholder relevante kompetansemål fra norsk vg2 yrkesfaglige utdanningsprogrammer eller norsk for minoritetsspråklige og fra samfunnskunnskap vg1 og vg2.

NDLA har en egen ressursside for norsk og samfunnskunnskap i modulstrukturert opplæring.

Fagprøven

Opplæringen avsluttes med en fagprøve. Før fagprøven må alle ha bestått en skriftlig eksamen laget ut fra læreplanen i faget for vg3. Eksamen blir utarbeidet sentralt og sensurert lokalt. Fagprøven blir gjennomført innenfor en tidsramme på to til tre virkedager.

Utdanningsdirektoratet: Yrkesfag – modulstrukturerte læreplaner for voksne: Hva er modulstrukturert opplæring?

Relevante ressurser til salgsfaget

Salgsfaget er delt inn i fire moduler:

  • regelverk og arbeidsliv

  • service og relasjoner

  • markedsføring og salgsprosesser

  • økonomi og bærekraft i virksomheten

Vi har laget en tabell for hver modul, og hver tabell lister opp kompetansemålene med lenker til filtrerte søk. Søkeresultatene består av emner, fagstoff, oppgaver, læringsstier og kildemateriale som er laget for ungdommer i salgsarbeiderfaget, og er hentet fra ndla.no.

Vi håper de filtrerte søkene hjelper deg med å finne relevante ressurser for undervisningen din. Du står fritt til å bruke, bearbeide og tilpasse ressursene. Nederst i hver ressurs står det informasjon om regler for bruk.

Modul: regelverk og arbeidsliv

Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.

Lenker til filtrerte søk

Kompetansemål

Søk fra fag

utforske og presentere områder og regelverk innenfor helse, miljø og sikkerhet og gjøre rede for bedriftens tiltak, egen rolle og mulighet til å medvirke
forretningsdrift (SRL02‑01)
arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
forretningsdrift (SRL02‑01)
reflektere over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv i salgsbransjen
forretningsdrift (SRL02‑01)
gjøre rede for bedriftens beredskapsplaner og egen rolle i konflikt- og nødssituasjoner, og gjennomføre førstehjelp
kultur og kommunikasjon (SRL02-01)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen regelverk og arbeidsliv

Modul: service og relasjoner

Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.

Lenker til filtrerte søk

Kompetansemål

Søk fra fag

gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner
engelsk (ENG01-04)
tilpasse kommunikasjonen og utøvelsen av service til ulike arbeidssituasjoner og arbeidsplattformer
kultur og kommunikasjon (SRL02‑01)
følge retningslinjer, lovverk og bruke lokalt handlingsrom i behandling av reklamasjon og klagerkultur og kommunikasjon (SRL02‑01) og innovasjon og markedsføring (SRL02-01)
reflektere over bedriftens etiske retningslinjer og verdier og følge disse i ulike arbeidssituasjoner
kultur og kommunikasjon (SRL02‑01)
utforske og presentere hva det innebærer å respektere og forstå ulike kulturer, og ta hensyn til dette i møte med kolleger, kunder og andre samarbeidspartnere
kultur og kommunikasjon (SRL02‑01)
utforske betydningen av service, produktkunnskap og forbrukeratferd i kundeveiledningen og bruke dette til å tilpasse service og veilede ulike kundegrupper på ulike salgsplattformer
innovasjon og markedsføring (SRL02-01)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen service og relasjoner

Modul: markedsføring og salgsprosesser

Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.

Lenker til filtrerte søk

Kompetansemål

Søk fra fag

gjøre rede for ulike merkevarer og utforske ulike markedsstrategier som bedrifter kan bruke
innovasjon og markedsføring (SRL02-01)
vurdere salgsprosesser og hvordan de ulike elementene bidrar til den helhetlige kundeopplevelsen
innovasjon og markedsføring (SRL02-01)
vurdere tiltak i salgskanaler som kan fremme salg, mersalg og gjensalg og ta hensyn til dette i utviklingen av indre og ytre salgsmiljøer
innovasjon og markedsføring (SRL02-01)
vurdere og anvende bedriftens virkemidler, ressurser og mulighetsrom i markedsføringen og i salget av ulike produkter
innovasjon og markedsføring (SRL02-01)
planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere markedsføringskampanjer
innovasjon og markedsføring (SRL02-01)
presentere en selvvalgt merkevare og velge strategier for markedsføring og salg
innovasjon og markedsføring (SRL02-01)
bruke bedriftens kundeoppfølgingssystemer og vurdere hvordan disse kan brukes i kampanjer og kundedialog og til å bygge kundelojalitet
kultur og kommunikasjon (SRL02-01)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen markedsføring og salgsprosesser

Modul: økonomi og bærekraft i virksomheten

Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater. I denne modulen blir ikke alle kompetansemål dekket opp av eksisterende fag på NDLA.

Lenker til filtrerte søk

Kompetansemål

Søk fra fag

følge rutiner for bestilling, mottak og dokumentkontroll
ikke dekket opp
vurdere og gjennomføre tiltak som kan forebygge, avdekke og redusere svinn
forretningsdrift (SRL02-01)
lese, bruke og lage regneark i arbeidet med budsjett, anbud og kostnadsberegning knyttet til salg, service og reiseliv, og vurdere hvordan ulike faktorer påvirker resultatet
matematikk P (MAT08-01)
tolke og anvende budsjett og regnskap for å analysere inntekts- og kostnadsfaktorer og foreslå tiltak som kan bidra til lønnsomhet
forretningsdrift (SRL02-01)
kalkulere priser ut fra lønnsomhetsbetraktninger og vurdere hvordan bedriften kan tilpasse prisstrategier til ulike kundesegmenter
forretningsdrift (SRL02-01)
vurdere trender og foreslå tiltak som fremmer lønnsomhet og sikrer bærekraft i ulike deler av en verdikjede
forretningsdrift (SRL02-01)
presentere egen virksomhet med vekt på forretningsplan, og reflektere over hvordan bærekraftperspektivet er ivaretatt
forretningsdrift (SRL02-01)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering i modulen økonomi og bærekraft i virksomheten