Arranger internasjonal dag
Som barne- og ungdomsarbeider vil du møte barn fra mange ulike nasjoner og kulturer. Alle pedagogiske institusjoner har et felles mål om å ivareta dette mangfoldet. Det er viktig at du bevisst jobber for å utvikle det vi kaller for barnas kulturkompetanse, som blant annet inkluderer det å respektere og akseptere ulike kulturer. Lykkes vi med det, vil barna føle seg trygge – uavhengig av hvilken kultur de representerer.
For å styrke egen kulturkompetanse kan klassen arrangere en internasjonal dag.
Den internasjonale dagen kan deles i to. Før lunsj kan hver enkelt gruppe fortelle om sitt land. Dere kan også arrangere ulike aktiviteter eller servere mat fra de landene som gruppene har jobbet med. Etter lunsj blir det olympiske leker. Alt arbeidet bør dokumenteres med bilder underveis.
Forarbeid
Gå sammen i grupper på tre-fire elever. Velg dere et land dere vil lære mer om. Velg gjerne et land som er representert i klassen eller lokalmiljøet.
Lag et hefte med informasjon om det landet dere har valgt. Informasjonen skal være slik at man får lyst til å oppleve landet og kulturen. Det er ikke alle steder vi kan reise til på grunn av krig eller katastrofer, men landets kultur kan likevel være spennende og interessant. Heftet bør ha med faktaopplysninger om landet, i tillegg kan dere få med
landets nasjonalsport
landets nasjonalrett
noen fakta om natur- og dyreliv
musikk fra landet
eksempler på tradisjoner
bilder og beskrivelser av tradisjonelle klesplagg
litt om barne- og ungdomskulturen (eksempler på eventyr, danser, leker, sanger eller annet)
Lag en ting eller ta med noe som representerer landet, som dere kan bruke som premie under olympiske leker.
Få tak i T-skjorter som representerer fargene i flagget og gå med disse under konkurransen.
Bruk kunnskapen dere har fått og planlegg ulike aktiviteter og leker fra landet som dere vil gjennomføre på den internasjonale dagen. Aktivitetene skal
gi best mulig informasjon om det landet dere har jobbet med, slik at medelevene kan lære litt
gi medelevene lyst til å bli bedre kjent med barn som kommer fra dette landet, og dersom dere har en medelev fra dette landet i klassen, skal han/hun bli stolt av landet sitt
være egnet til å konkurrere i under olympiske leker (husk å lag tydelige regler for hvordan aktivitetene/lekene skal gjennomføres)
Gjennomføring
Før lunsj finner hver enkelt gruppe et egnet område hvor de kan stå og presentere sitt land og vise aktiviteter som får frem barne- og ungdomskulturen til landet. Fortell om konkurransen som skal være under olympiaden og del ut reglement til konkurrentene. Klassen går rundt fra gruppe til gruppe.
Etter lunsj representerer hver gruppe sitt land i olympiaden. Landene marsjerer høytidelig inn på det stedet der de olympiske lekene skal foregå.
Konkurranse bør være av slik art at mens en konkurrerer så ser de andre fra klassen på. Aktivitetene bør derfor ikke vare så lenge. Lag en rullering av hvem som konkurrerer mot hvem. Vinneren får 1 poeng, taperen 0.
Avslutt olympiaden med utdeling av premier som dere har lagd. Del ut premiene på en høytidelig måte, for eksempel ved at landets nasjonalsang spilles av, og kanskje kan dere få rektor eller avdelingsleder ved skolen til å dele ut prisen. Alle får en premie, men ikke fra sitt eget land.
Etterarbeid
Sett sammen all dokumentasjon som dere har samlet underveis til en reportasje. Finn ut om reportasjen kan publiseres på skolens hjemmeside.
Bruk dokumentasjonen til å vurdere den internasjonale dagen, og reflekter over hvordan en slik dag kan være med på å fremme kulturkompetanse.
Refleksjonsspørsmål
Hvordan kan et slikt opplegg som dere nå har jobbet med
være med på å fremme kulturkompetanse hos barn og unge?
fremme respekt og toleranse for ulike kulturer?
forebygge konflikter, fremmedfrykt og rasisme?
fremme fellesskap og tilhørighet i grupper?
skape en trygg identitet?