Kulturkompetanse
Kulturkompetanse handler om den kunnskapen, de verdiene og de væremåtene vi tilegner oss som medlemmer av et samfunn. I litteraturen finner du ulike begreper, som krysskulturell kompetanse, interkulturell kompetanse og etnisk kompetanse, og de betyr stort sett det samme: Selv om vi mennesker kan komme fra svært ulike kulturer, skal vi møte hverandre med likeverd og respekt.
For å utvikle kulturkompetanse er det først og fremst viktig at du er bevisst din egen kultur. Hvilken kunnskap har du om din egen kultur, hvilke verdier og væremåte representerer du? Hva kjennetegner kulturen din?
Videre handler kulturkompetanse om at du skal tilegne deg kunnskap om forskjellige gruppers kulturelle verdier, normer og væremåter. Du må selv være aktiv for å skaffe deg faktakunnskap om andres kulturelle tradisjoner.
Alt arbeid med å utvikle kulturkompetanse skal ha som hovedmål å fremme respekt, interesse og toleranse.
Kulturkompetanse innebærer at du har utviklet evnen til å møte barn og unge fra ulike kulturer med respekt. Du har en åpen og undersøkende holdning, en fordomsfri atferd og du skaper gode relasjoner med mennesker fra andre kulturer. Da har du det som kalles en kultursensitiv væremåte – du viser empati i møte med andres kulturer.
For å kunne vise kultursensitivitet i møte med barn og unge må du se situasjoner fra deres ståsted. Når du har skaffet deg informasjon om barnets kultur, vil du også kunne forstå at vi mennesker har ulike oppfatninger, verdier, regler og normer. Holdningen din gjør at du handler slik at barnets verdier og perspektiver blir ivaretatt, og kommunikasjonen med barnet blir preget av trygghet og respekt.
En kulturkompetent person har en grunnleggende forståelse av ulikhetene som finnes mellom oss mennesker, og anerkjenner og respekterer disse ulikhetene. Vi skal vise empati og forsøke å leve oss inn i andres kulturer for å lære og for å forstå, men det betyr ikke at vi skal oppgi vår egen kultur.
Ved å møte ulike kulturer og verdisyn med toleranse og et åpent sinn utvikles vår kulturelle bevissthet. Det kan være med på å bekjempe fordommer, diskriminering og rasisme, og bidra til et inkluderende demokratisk samfunn.
Som barne- og ungdomsarbeider er du en rollemodell. Barn og unge ser hva du gjør og tar etter deg. Derfor må du vise at du har gode holdninger, og at du er interessert i mennesker med annen kulturell bakgrunn.
Når du observerer og reflekterer over andre menneskers væremåte og kultur, og møter andre med anerkjennelse og respekt, fanges det opp av barn og unge som du jobber med. På den måten er du med på å fremme inkludering og likeverd.
I et demokratisk samfunn har alle like rettigheter og muligheter, uansett om man tilhører en minoritet eller majoritet. I tillegg har alle mennesker, uansett hvilken kultur de har vokst opp i, muligheten til å ivareta sin etniske identitet dersom de ønsker det.
I 2017 kom filmsnutten #JegErDansk (YouTube.com), som er en oppfordring til politikere om å vise kulturkompetanse og kultursensitivitet.
Utfordringer til deg
Hva menes med kulturkompetanse?
Hva menes med kultursensitivitet?
Hvordan vil du beskrive en kulturkompetent person?
Lidèn, H. (2007). Barn og migrasjon. Mobilitet og tilhørighet. Universitetsforlaget.
Rigi, G. (2017). Kulturell kompetanse i grunnskolen. [Masteroppgave]. Universitetet i Oslo. https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58169/1/Kulturell-Kompetanse-i-grunnskolen.pdf
Sundsfjord, S. (2019). Integrering av kulturkompetanse. UiT Norges arktiske universitet. https://uit.no/prosjekter/prosjektsub?p_document_id=349411&sub_id=426087
Thunem, G. (u.å.). Fleirkulturell forståing og kommunikasjon. Bibliotekutvikling.no. https://bibliotekutvikling.no/konflikthandteringibiblioteket/flerkulturell-forstaelse-og-kommunikasjon/