Skip to content
Article

Ansvarsfordeling i en bedrift

En viktig del av organisasjonsstrukturen til en bedrift er ledelsesstrukturen. Hvilke ansvarsområder ligger til de ulike lederne? Hvem skal du spørre om hva?

Ledelsesstruktur

Små bedrifter med kun noen få ansatte har gjerne kun én leder, daglig leder. Større bedrifter har flere ledere, hvor hver leder har sitt eget ansvarsområde. Noen bedrifter har det vi kaller en flat lederstruktur, med få nivåer av ledere. Andre bedrifter har en mer oppbygging, med mange nivåer av ledere. Les mer om dette i artikkelen "Hierarki eller flat struktur?"

Som ansatt er det viktig å vite hvilke ledere du skal forholde deg til. Selv om det er kun én leder som har personalansvar for deg, vil du sannsynligvis måtte forholde deg til andre ledere i bedriften også. Da er det greit å vite hvem du skal spørre om hva.

Personalansvar

Som ansatt skal du alltid ha en personalleder som har for deg. Det er denne personen du skal ha med, kontakte angående lønn, sykemeldinger, annet fravær og andre forhold knyttet til ansettelsesforholdet ditt.

Husk at som ansatt har du krav på en . Har du ikke allerede fått det, er leder med personalansvar den rette personen å ta kontakt med for å få ordnet dette.

Fagansvar

Ved faglige spørsmål skal du kontakte fagansvarlig, som for eksempel kan være en teamleder. Dette kan være den samme lederen som har personalansvar for deg, men det kan også være en eller flere andre ledere.

Om du for eksempel har fått som oppgave å sette opp et varetorg, hvem skal du spørre om du lurer på noe? Kanskje er det lederen for den avdelingen i butikken som har fagansvar for den oppgaven. I så fall er det rett person å henvende seg til.

Andre lederfunksjoner

I mange bedrifter er det en egen ledelsesstruktur blant dem som er på jobb den enkelte dagen, for eksempel en skiftleder. Alle henvendelser som gjelder denne konkrete arbeidsdagen, må da tas med skiftleder, blant annet sykdom og faglige spørsmål.

En prosjektleder har ansvar for å planlegge og gjennomføre et gitt prosjekt i virksomheten. Et hotell kan for eksempel opprette et prosjekt som skal undersøke hvordan de kan tiltrekke seg flere turister i lavsesongen. Om du som ansatt skal jobbe i dette prosjektet, skal du i dette arbeidet forholde deg til og rapportere til prosjektlederen.

Formelle og uformelle ledere

På organisasjonskartet finner du de formelle lederne i bedriften, de som har lederoppgaver. Det er disse du som medarbeider skal forholde deg til. I mange bedrifter finnes det samtidig det som ofte kalles uformelle ledere. Dette er medarbeidere som ikke har noe lederansvar, men som kan oppføre seg som ledere.

De såkalte uformelle lederne er ofte personer som er vel ansett i bedriften, som folk hører på. De har gjerne meninger om det meste og er ikke redde for å si hva de mener. De er også flinke til å få folk med seg.

For at det ikke skal utvikle seg to sett med lederstrukturer i bedriften, er det viktig at alle er godt kjent med den formelle lederstrukturen og forholder seg til den. I tillegg kan det være lurt at den formelle lederen gjør den uformelle lederen bevisst på sin rolle i bedriften, og hvor viktig det er at vedkommende er lojal overfor beslutningene som er vedtatt av de formelle lederne.

Fagbegreper
Arbeidskontrakt
en skriftlig arbeidsavtale som blant annet skal omfatte type stilling, lønn og arbeidstid
Fagansvar
det ansvaret en fagleder har for å følge opp det faglige arbeidet til en medarbeider
Hierarkisk
et system som er bygget opp i ulike nivåer
Medarbeidersamtale
en årlig samtale mellom leder med personalansvar og medarbeideren om ulike forhold ved arbeidssituasjonen, som for eksempel faglig utvikling
Personalansvar
det ansvaret en personalleder har for å følge opp arbeidsbetingelser, ferier, sykefravær og liknende