Skip to content
Learning path

You are now in a learningpath:
Redaksjonelle og private medieaktører

Task

Privat medieaktør og rollemodell

Emma Ellingsen er et eksempel på en privat ikke-redaksjonell medieaktør. Som en av Norges største influensere har hun makt til å påvirke holdninger og oppfatninger i samfunnet. På hvilken måte bruker hun denne innflytelsen?

Oppgave 1) Undersøk

Gjør research på Emma Ellingsen. Finn ut hvilke sosiale mediekanaler hun er aktiv i, og hvor mange følgere hun har. Søk også etter saker om henne på ulike nyhetsnettsteder.

Oppgave 2) Vurder og reflekter rundt innhold

Søk etter innhold fra Emma Ellingsen i ulike sosiale mediekanaler. Ta for deg et av innleggene, og vurder og reflekter rundt innholdet.

  1. Hva er budskapet til Emma Ellingsen i dette innlegget?

  2. Hvem er målgruppa?

  3. Hvilke virkemidler er tatt i bruk for å nå fram til målgruppa?

  4. I hvilken sjanger og innholdskategori vil du plassere medieuttrykket?

  5. Som influenser er Emma en opinionsleder og rollemodell. Hvilke hensyn må hun ta i forbindelse med det?

  6. Emma Ellingsen er en av Norges største influensere. Hvordan bruker hun innflytelsen sin?

Oppgave 3) Influensermarkedsføring

Emma Ellingsen er en attraktiv reklameprofil i sosiale medier og tjener penger på sin virksomhet. Let etter reklame og annonser i innleggene hennes.

  • Hva reklamerer Emma Ellingsen for?

  • På hvilken måte merker hun de sponsede innleggene sine?

  • Har Emma Ellingsen et klart og tydelig skille mellom sponset innhold og private innlegg på kontoene sine? Vis til konkrete eksempler.

  • Hvorfor er det viktig at influensere merker reklameannonsene sine på en tydelig måte?

Oppgave 4) Finn argumenter og diskuter

  1. Finn relevante og holdbare argumenter til påstandene nedenfor.
    (Som repetisjon kan du lese artikkelen "Hva er et godt argument?")

  • Emma Ellingsen er et viktig forbilde

  • Emma Ellingsen har et samfunnsansvar som opinionsleder

  1. Presenter argumentene dine for en medelev.


Related content