Ta kvalitetssjekken
![To elever samarbeider med penn og papir ved en pult.](https://api.ndla.no/image-api/raw/C7ML9ZPg.jpg?width=1024)
1) Arbeid alene
Tenk over:
Hva betyr kvalitet i en medieproduksjon?
Hvilke kvalitetskriterier kjenner du til?
Hva er forskjellen mellom objektive og subjektive kriterier for kvalitet?
NDLA: Nyttig kilde om kvalitetssikring i medieproduksjon
Start med å lage en tilsvarende tabell som den under, og fyll ut tabellen med dine stikkord:
Objektive kvalitetskriterier | Subjektive kvalitetskriterier |
---|---|
Riktig format | Prestasjoner foran kamera |
Bildekvalitet | Bruk av humor |
Finn fram et ferdig arbeid i medieuttrykk. Det kan være arbeid som du har jobbet med alene, eller sammen med andre. Nå skal du vurdere hvordan du jobbet med å sikre kvalitet i de ulike fasene av produksjonen:
idéutviklingen og planleggingen
gjennomføringen
vurderingen
Tenk over:
Hvor finner du tegn på kvalitet?
Burde du ha gått inn og gjort endringer i noen av fasene?
Hvilke objektive og subjektive kvalitetskriterier innfrir du?
Skriv notater i stikkordsform.
2) Finn en partner
Utveksle arbeid med en i klassen og gjennomfør en hverandrevurdering. Begge skal dele den ferdige medieproduksjonen som hver av dere har undersøkt, og dokumentasjonen som hører til.
Nå blir oppgaven deres todelt:
Vurder hvilke kvalitetskriterier som blir innfridd, både subjektive og objektive. Se på resultatet og studer / snakk om arbeidet i de ulike fasene av produksjonen. Bruk gjerne den ferdig utfylte tabellen som dere lagde i den første oppgaven, til dette arbeidet.
Gi framovermeldinger om hvordan kvaliteten i arbeidet kan løftes ytterligere.
Til slutt kan dere diskutere og sammenligne det dere har funnet ut. Var dere mer kritiske da dere vurderte dere selv, eller var det omvendt?
![Fire elever snakker sammen rundt et bord i et klasserom. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/Zw6p9rdo.jpg?width=1024)
3) Diskuter i gruppe
Til slutt kan dere reflektere over disse spørsmålene i klassen eller gruppevis:
Hvilke forskjeller ser dere mellom subjektive og objektive oppfatninger av kvalitet? Sammenlign hva dere har skrevet i tabellene.
Hvordan kan vi måle kvalitet?
Hvorfor hører dokumentasjon sammen med kvalitetssikring?
Del deres beste tips for å sikre kvalitet i arbeid med medieproduksjoner.