God nok – holdningskampanje i sosiale medier
Hver dag publiseres millioner av bilder, filmer, tips, reklame og artikler i sosiale medier. Mange av disse inneholder direkte eller indirekte budskap til unge mennesker om hvordan de bør se ut, og hvordan de bør leve livene sine.
![Grafisk fremstilling av kommunikasjon i sosiale medier. Kollasj.](https://api.ndla.no/image-api/raw/social-media-1233873_1920.jpg?width=1024)
Det finnes mange eksempler på at sosiale medier bidrar til at unge får et negativt syn på eget utseende. I dette læringsoppdraget skal du bidra til det motsatte.
Tenk deg at du jobber i et reklamebyrå som får i oppdrag å lage en holdningskampanje i sosiale medier.
- Målgruppe: Ungdommer
- Oppdragsgiver: En ideell organisasjon
- Budskap: Ungdom er gode nok som de er. De har en verdi helt uavhengig av utseende og respons i sosiale medier.
Gangen i arbeidsoppdraget
Les aktuelle fagtekster og gjør research.
Diskuter med medelever hvordan dere tror ungdom i dag blir påvirket av sosiale medier. Lag eller bruk en undersøkelse for å finne ut:
Hvilke sosiale medier bruker ungdom?
Hvem følger de, og hva liker og misliker de med disse profilene?
Forsøk å finne fram til konkrete eksempler. Gjør også generelle søk på "ungdom og sosiale medier".
- Frisk opp kunnskapen din om retoriske virkemidler.
- Velg deg en ideell organisasjon som skal være avsender. Det kan være organisasjoner som Røde Kors, Du bestemmer eller en fiktiv organisasjon.
- Formuler et budskap for å treffe målgruppa. Bruk det du kan om retoriske appellformer og innsikt fra research-fasen til å utvikle ideen din.
- Skisser plan for to til tre medieuttrykk.
- Lag en kommunikasjonsplan for en holdningskampanje. Den bør beskrive målgruppe, budskap, kommunikasjonstiltak og tidsplan. I tillegg må du forklare hvordan retorikk og virkemidler skal brukes for å nå gjennom med budskapet til målgruppa.
- Arbeidet kan etter avtale presenteres muntlig eller skriftlig, med eller uten ferdigproduserte medieuttykk.
CC BY-SAWritten by: Ragnhild Risholt Kleppe.
Last revised date 07/12/2017