Skip to content
Films and Film clips

Erfaringsoverføring fra tidligere hendelser

Planlegging, koordinering og god kommunikasjon er viktige verktøy for å unngå uhell og ulykker. Disse tre historiene kan du bruke som erfaringsoverføring og reflektere over hva som skal til for å unngå uønskede hendelser.


1. Planlegging, prejobbmøte og gjennomføring

Det avholdes prejobbmøter for nesten alle aktiviteter som skal gjøres om bord på riggen. Som deltaker i prejobbmøtet er det din oppgave å forstå arbeidets omfang, risiko og hvilken rolle du og kollegaene dine har i oppdraget. Når jobber går over flere skift, må det gjennomføres handover-møter ved skiftbytte.

Hvor mange spørsmål skal du stille under gjennomgang av en jobb? Alle!

Det er viktig å forstå hele oppdraget og de farene som kan påvirke situasjonen. Animasjonen under fra Samarbeid for Sikkerhet viser en situasjon som oppstår under arbeid på trykksatt utstyr.

YouTube: Ulykke trykksatt system

Refleksjon

  • Er det mangel på informasjon eller mangel på spørsmål og forståelse som er problemet?

  • Hva skal til for at du kan stille alle spørsmålene du har i planleggings- og handover-møter? Hva kan konsekvensen bli om du ikke spør?

  • Er det forskjell på å være lærling og fagarbeider?

2. Rutinearbeid og vedlikehold om bord

Mye av arbeidet som gjøres om bord, har du gjort hundre ganger før. Må det virkelig planlegges på den samme måten som den første gangen vi gjorde det? Hva kan gå galt?

Arbeid som du er godt kjent med, kan fort gå galt om du tar snarveier. Det er viktig å huske at prosedyren er lagd for din egen sikkerhet. Animasjonen under fra Samarbeid for Sikkerhet viser arbeid på trykksatt utstyr der flere feilvurderinger medfører en personskade.

YouTube: Personskade ved avblødning

Refleksjon

  • Er holdninger til prosedyrer og regler like viktig som reglene selv?

  • Kan kommunikasjon hindre slike hendelser?

  • Hva er egentlig "en menneskelig glipp"?

3. Erfaringsoverføring er et HMS-verktøy

Finnes det jobber som ikke er planlagt? Ja, det dukker alltid opp noe som en løsningsorientert ansatt tar tak i med én gang for å fikse problemet. Trykk, tennkilder og gass er risikomomenter vi alltid må tenke på, selv om vi oppdager en uventet situasjon.

Du ønsker bare å hjelpe til og løse problemer du oppdager underveis. Hvordan kan denne "jeg skal bare"-holdningen påvirke din egen og andres sikkerhet? Animasjonen under fra Samarbeid for Sikkerhet viser hvordan en liten lekkasje på et trykksatt system kan bli til en stor ulykke om den håndteres feil.

YouTube: Gasslekkasje på Tordenskjold-plattformen

Refleksjon

  • Selv om det er vanskelig å la være å fikse noe man oppdager, hva skal du gjøre for å løse situasjonen på best mulig måte?

  • Hvordan kan erfaringsoverføring brukes for å unngå slike situasjoner?

CC BY-SA 4.0Written by: Sissel Paaske and Samarbeid for Sikkerhet. Rightsholders: Samarbeid for Sikkerhet and Cerpus AS
Last revised date 06/04/2021