Oppfølging av kvalitetskrav i transport- og logistikkbransjen
Bussjåfører må først og fremst følge tidstabellen. Passasjerer kan godta forsinkelser på grunn av mye trafikk, men ikke at sjåføren kjører før rutetida.
Det er også viktig at bussjåfører leser de ulike kundebehovene og følger dem opp så godt det lar seg gjøre. Eldre passasjerer kan ha behov for å sette seg før bussen kjører, svaksynte kan trenge hjelp for å finne fram til sitteplassen, mens turister må kanskje ha hjelp for å finne fram til rett holdeplass.
Godssjåfører har ingen tidstabell de skal følge, men fastsatte avgangs- og ankomsttider for hver tur. Disse tidene må sjåføren overholde.
I tillegg må alt gods lastes og losses skånsomt, og godset må sikres under transport for å forebygge skader.
Det er også viktig at godssjåfører holder kontakten med oppdragsgiverne sine dersom avvik oppstår på grunn av stengte veier og redusert framkommelighet på veinettet. I slike situasjoner er det viktig å kommunisere og varsle kunder om forsinkelsene.
Logistikkoperatører må sikre at de plukker riktig ordre, og de må emballere varene slik at de forebygger transportskade.
Fraktbrev skal fylles ut med riktig mottakeradresse, slik at varen kommer fram til avtalt tid og sted.
Logistikkoperatører må også overføre sporingsinformasjon om varen til kunden eller avtale med godstransportøren at han skal sørge for det.
Ved nettsalg må de også legge ved et opplysningsskjema om angrerett sammen med en pakkseddel som viser hva hver sending inneholder.
I tillegg må logistikkoperatører følge opp retur fra kunder som har benyttet seg av angreretten.