Destinasjonsutvikling
Interessen for Norge som ferieland øker stadig, og turistomsetningen stiger. Fortsatt er det et stort potensial for vekst. I lys av FNs bærekraftsmål må all vekst være bærekraftig over tid. Vi må fokusere på verdiskapning som kommer alle involverte til gode, både bedrifter og lokalsamfunn.
Destinasjonsutvikling er ikke det samme som produktutvikling. Produktutvikling handler om å utvikle og etablere for eksempel ett nytt opplevelsessenter, mens destinasjonsutvikling handler om å utvikle tilbudet på destinasjonen i sin helhet.
Destinasjonsutvikling handler om et systematisk arbeid med å utvikle et bærekraftig, helhetlig reiselivsprodukt på en destinasjon. Prosessen krever et samarbeid mellom privat næringsliv og offentlige aktører.
For å sikre en bærekraftig utvikling i reiselivet må man involvere aktuelle reiselivsaktører på destinasjonen. Lokal bærekraftig verdiskapning er sentralt for destinasjonsutvikling. Å utvikle en destinasjon er en lang prosess som involverer mange aktører over lang tid. Det krever en felles visjon og en felles forståelse for hvordan vi skal nå målet.
Helårig reiseliv
Det er ikke bare positivt å få inn enorme antall turister. Turisme som fører til stor slitasje på reisemål og lokalsamfunn, kalles overturisme. Ved å utvide sesongen til et helårig reiseliv vil vi kunne få vekst uten problemene med overturisme. Da blir det større spredning av turister, og slitasjen på de mest populære destinasjonene reduseres.
Strategisk arbeid
Når vi arbeider med destinasjonsutvikling, lager vi en samlet strategiplan, ofte kalt en "masterplan". En masterplan er et fellesverktøy for kommuner/fylkeskommuner og reiselivsaktører, og den er forankret både i politiske planer og i reiselivsnæringens egne strategier.
For å bistå norske destinasjoner i utviklingsprosessen har Innovasjon Norge utarbeidet Håndbok for reisemålsutvikling. Håndboka er ment som en "hjelp til selvhjelp" og fungerer som et gratis oppslagsverk med faglige råd, beskrivelse av prosesser og erfarings- og kunnskapsdeling.
Målet med håndboka er å
bidra til utviklingen av attraktive, bærekraftige og lønnsomme reisemål gjennom utvikling av helhetlige og langsiktige strategiske planer og bedre samhandling på reisemålene
Faser i utviklingsarbeidet
Reisemålsutviklingen består av tre faser:
Fase 1: Forstudien. Forstudien er en situasjonsanalyse hvor vi avklarer forutsetningene for fase 2. Hvor er vi i dag?
Fase 2: Strategifasen. I denne fasen setter vi mål med tilhørende strategier, og vi prioriterer tiltak. Det er også viktig i denne fasen å planlegge hvordan eierskap skal forankres. Strategien må baseres på en enighet om visjoner og mål mellom aktørene på destinasjonen. Strategifasen skal gi aktørene en felles, langsiktig og strategisk plattform for arbeidet med å utvikle destinasjonen på en lønnsom og bærekraftig måte.
Fase 3: Gjennomføring – fra ord til handling. I denne fasen skal strategien forankres og tiltakene finansieres og gjennomføres.
Vesterålen ble i 2019 ferdige med sin masterplan "Bærekraftig vekst mot 2025". Masterplanen følger håndbokas faser for reisemålsutvikling, og de er nå i strategifasen. De skriver:
Det er tre perspektiver som må håndteres i en bærekraftig reisemålsutvikling. Evne til å skape vekst og økt verdiskaping, evne til å møte utfordringer som følger av endringer (digitalisering, nye markeder, nye kundebehov, klimautfordringene, m.m.) og evnen til å håndtere den veksten som skapes på en god måte. Ikke minst i forhold til de lokalsamfunnene der veksten vil komme.