Adapsjon – fra bok til film
Det er ikke uten grunn at filmprodusenter bruker bøker som utgangspunkt for å lage film. Da kan de bygge på en handling som folk kjenner på forhånd, og de kan utnytte populariteten til boka. Men filmer som tar utgangspunkt i svært kjente litterære verk blir slett ikke alltid vellykket. Respekten for boka kan nemlig føre til at regissøren legger seg for tett opp til det litterære forbildet og glemmer at filmen krever andre virkemidler og fortellergrep enn boka.
Eksempler:
- Ingvar Ambjørnsens bøker om Elling er eksempler på norske romaner som er blitt til film.
- Kriminalromanene til Unni Lindell, Karin Fossum og Gunnar Staalesen er blitt populære tv-serier på norsk fjernsyn.
- Rudyard Kiplings roman Jungelboka har blitt til både tegne-serie, teater, radio-teater og spillefilm.
- Bøkene om Harry Potter og Ringenes herre har blitt suksessfulle spillefilmer.
Regissørens oppgave
Hva skjer når boka eller novellen skal filmatiseres? Regissøren må ta med seg det beste fra boka og overføre det til et nytt medium. Han må avgjøre hvor tett han skal legge seg opp til boka, men uansett må han skrelle vekk mye stoff som det ikke blir plass til i filmen. Deretter må en dyktig manusforfatter skrive et eget filmmanus.
Fra språklige til filmatiske virkemidler
I den skrevne teksten har forfatteren utnyttet skriftspråkets virkemidler. Filmen derimot må utnytte de uttrykksmidlene som er spesielle for filmmediet, nemlig bilde og lyd, i tillegg til dialog. Det er også mulig å bruke en fortellerstemme (såkalt voice-over), men dette blir i dag regnet som et litt gammeldags virkemiddel i filmens verden. De som lager filmen, må ta stilling til blant annet disse spørsmålene:
- Hva kan vi signalisere om personene gjennom klær og oppførsel?
- Hva kan vi fortelle gjennom bruk av interiør og rekvisitter?
- Hva slags musikk og lyder skal vi bruke for å formidle stemninger eller for å gjøre det tydelig hva personene føler?
- Hvordan kan vi tilpasse replikkene slik at de karakteriserer personen som sier dem?
- Hvordan kan vi få fram det som har hendt tidligere, eller det som hender mellom scenene i filmen?