Gå på jakt etter fusk og plagiat
Hva kan dere egentlig om fusk, plagiering og helt grei kildeføring? Sjekk dere selv ved å løse casene under. Jobb i par eller i grupper. Fasiten finner dere når dere skal se filmen om Plage-Tor i del B.
A. Diskuter caser
Gå sammen i par eller grupper. Se på eksemplene under, og diskuter om dere mener elevene som er nevnt, har bedrevet juks og plagiat, om det er et grensetilfelle eller helt grei kildebruk.
Nora skal levere inn en tekst om Et dukkehjem til norsklæreren sin. I innledninga presenterer hun forfatteren, Henrik Ibsen, ved å kopiere tre setninger direkte fra snl.no. Juks og plagiat, grensetilfelle eller helt greit?
Peder skal levere inn ei oppgave om det romerske demokratiet til historielæreren sin. I svaret, som er på 500 ord, er 200 av dem kopiert fra snl.no, men Peder oppgir kilden i parentes. Juks og plagiat, grensetilfelle eller helt greit?
Anna skal ha en presentasjon om hinduismen. Hun finner ei fin setning på Wikipedia og limer den inn i PowerPointen sin uten å oppgi kilde. Juks og plagiat, grensetilfelle eller helt greit?
Anna finner ut at hun skal fikse litt på presentasjonen om hinduismen. Hun beholder setninga i presentasjonen, men oppgir kilden i kildelista helt til slutt. Juks og plagiat, grensetilfelle eller helt greit?
Mathias skal levere inn en analyse av romanen Sult av Knut Hamsun til norsklæreren sin. Han finner en flott analyse på ei engelsk side. Det er vanskelig å forstå språket på den engelske sida, så han limer teksten inn i Google translate. Da forstår han det meste og ordner litt på språket slik at det blir mer hans eget. Han oppgir ikke kilde. Juks og plagiat, grensetilfelle eller helt greit?
Vilde skal levere inn ei drøftingsoppgave i naturfag om bruk av plast. Hun leser informasjon om mikroplast i naturen på hjemmesidene til Naturvernforbundet og Miljødirektoratet. Mens hun leser, skriver hun stikkord for seg selv. Etter en time åpner hun et Word-dokument, ser på stikkordene og skriver et avsnitt om mikroplast med egne ord. Hun oppgir både Naturvernforbundet og Miljødirektoratet som kilder løpende i teksten og i kildelista. Juks og plagiat, grensetilfelle eller helt greit?
B. Hva ville Plage-Tor sagt?
Se filmen med Plage-Tor under. Han går gjennom tilfeller som er helt like dem dere diskuterte i forrige oppgave. Hadde dere rett?
Når lærerne deres prøver å avsløre juks og plagiat, er det ikke for å plage dere. De gjør det for å sikre at vurderingssituasjonene skal være rettferdige, og for at juks ikke skal belønnes feilaktig med god karakter.
Nå får dere en ny case. I denne oppgava skal dere gå inn i rollen som historielærer Bjarne. Han har satt på plagiatkontroll i innleveringsmappa til ei oppgave, men den gir ikke utslag. Likevel mistenker han fusk.
Case: Historielærer Bjarne
Bjarne har nettopp gitt elevene sine grundig undervisning i demokratiet i antikken. Etter timene har han gitt elevene i oppgave å drøfte hvilket politisk system som var mest demokratisk: det romerske eller det atenske. Malin har levert inn et svar som er svært variabelt. I den siste halvdelen av oppgava hennes er det mange poeng Bjarne ikke kjenner igjen fra timene, og han synes også språket til Malin er langt bedre enn det pleier å være. Hun har ikke oppgitt kilder.
Det er særlig avsnittet under Bjarne lurer på. Klarer dere å finne ut om Malin har gjort noe galt?
Demokratiet i Aten var mest demokratisk fordi alle kunne foreslå lover. Dessuten stemte borgerne enkeltvis, og loddtrekning fordelte poster. Det var tre organer hvor saker ble avgjort av flertallet, og alle stemmer talte like mye. I Romerriket var det slik at Senatet utformet lovene. Borgerne stemte dessuten i grupper, og et utvalg fordelte embeter. Derfor var ikke Roma like demokratisk som Aten.
Hvordan kan Malin lese seg opp og vise kunnskap uten å skrive et avsnitt som plagierer?
Diskuter i grupper:
Hvordan ville dere gått fram for å vise den samme kunnskapen om Aten og Roma, men uten å plagiere, slik det blir gjort i Malins avsnitt?
Skriv avsnittet med egne ord og oppgi kilder korrekt, både løpende i teksten og i ei kildeliste. Velg om dere vil sitere direkte, parafrasere eller kombinere disse referanseteknikkene. Dere finner regler for kildeføring av internettsider i APA-stilen på Kildekompasset.
Demokratiet i Aten var mest demokratisk fordi alle kunne foreslå lover. Dessuten stemte borgerne enkeltvis, og loddtrekning fordelte poster. Det var tre organer hvor saker ble avgjort av flertallet, og alle stemmer talte like mye. I Romerriket var det slik at Senatet utformet lovene. Borgerne stemte dessuten i grupper, og et utvalg fordelte embeter. Derfor var ikke Roma like demokratisk som Aten.
Oppsummer alt dere har lært om fusk, plagiering og kildeføring i klassen.
Diskuter hvordan dere bør gå fram hvis dere skal skrive en tekst der dere vet at det ligger mye relevant informasjon på internett. Hvordan kan dere bruke informasjonen dere finner, uten å holde dere for tett på kilden?