Self Evaluation
Progresjon i kildesøk og kildekritikk vg1, vg2, vg3
Hvordan ligger du an med tanke på din egen informasjonskompetanse? Hvor godt forstår du dine egne ferdigheter i kildesøk, kildekritikk og organisering av kilder?
Bruk punktene nedenfor til å vurdere ferdighetene dine innen områdene 'Søk og navigasjon' og 'Kildekritikk og organisering av kilder'.
Strålende
- Du bruker presise fagbegreper, også på engelsk når det er nødvendig, og varierer søkeord.
- Du bruker systematisk 'avansert søk' i flere søkemotorer og databaser.
- Du planlegger kildesøket og dokumenterer søket ditt underveis.
- Du går deg ikke bort i søket. Du tar deg heller pauser.
Kompetent
- Du har oversikt over, og bruker, fagbegreper som søkeord.
- Du finner nye søkeord, og prøver også med engelske begreper.
- Du fortsetter søket, og undersøker flere kilder for hvert søk.
- Du kjenner til og bruker noen søkemotorer og databaser.
- Du prøver å følge planen for kildesøket, og går tilbake til den hvis du ramler ut.
På vei
- Du bruker noen fagbegreper som søkeord.
- Du varierer bruk av søkeord.
- Du bruker noen kilder til å skaffe deg oversikt og noen for å gå dypere inn i tema.
- Du planlegger søket, men syns det er vanskelig å følge planen.
- Du følger med på når du går deg bort og vet hva du skal gjøre for å komme på sporet igjen.
Nybegynner
- Du gjør enkle søk på Google.
- Du går deg ofte vill og avslutter søket med uforettet sak
Strålende
- Du bruker strategier for vurdering og dokumentasjon av kilder.
- Kildene dine er pålitelige og relevante.
- Du har plukket ut presist og relevant innhold fra kildene.
- Du viser dermed god oversikt over tema og bruker kildene til å løse problemet.
Kompetent
- Du bruker læremidlene i fag som hovedkilder, og utfyller med en eller to kilder fra oppslagsverk og nettsteder.
- Kildene dine er pålitelige og relevante.
- Du bruker relevant innhold fra kildene for problemet du jobber med.
- Du får frem hvorfor nettopp disse kildene er brukt.
På vei
- Du bruker læremidler som utgangspunkt for videre søk på nett.
- Noen kilder er pålitelige og relevante. Andre er ikke det.
- Du grunngir hvorfor du har brukt kildene, men kan av og til være litt usikker på om de løser problemet.
Nybegynner
- Du bruker læremidlene i faget.
- Du bruker upålitelige kilder som f.eks Daria.