Klassens språklige mangfold
I Norge har vi et stort språklig mangfold. Vi har en rekke ulike dialekter, samiske språk og tre nasjonale minoritetsspråk – kvensk, romani og romanes – i tillegg til tegnspråk. Dessuten har veldig mange norske ungdommer et annet morsmål enn norsk.
Hvordan står det til med språkmangfoldet i klassen? Og ikke minst: Hvilke holdninger har klassen til språklig mangfold?
Tell opp hvor mange ulike språk dere i klassen kan. Her skal dere både ta med morsmål, andrespråk og språk dere lærer på skolen. Skriv alle i ei ordsky.
Dere kan for eksempel bruke Mentimeter til dette.
Hvordan sier man ordet "hei" på de forskjellige språka klassen kan. Lag ei ny ordsky der alle måtene å si "hei" på vises.
Ta stilling til disse to påstandene og diskuter i klassen:
- Jeg er stolt av morsmålet mitt og håper det eksisterer om 100 år.
- Jeg er ikke opptatt av om morsmålet mitt forsvinner.
Hvilket navn vil du gi den dialekten du snakker? Lag ei ny ordsky i klassen som viser dette. Diskuter etterpå:
- Viser denne skya et mangfold? Hvorfor (ikke)?
- Hva tror dere er årsaken til at resultatet ble som det ble?
Diskuter disse to påstandene i klassen:
- Jeg er stolt av dialekten min og vil arbeide for at den ikke skal forsvinne.
- Jeg bryr meg ikke om dialekter. Det er ikke farlig om dialektene i Norge dør ut.
Oppsummer i klassen:
- Hvilke holdninger viste klassen til språklig mangfold?
- Var det noen forskjeller på hvilke holdninger dere hadde til ulike språk og hvilke dere hadde til dialekter?
Related content
Norge er et mangfoldig dialektparadis. Men er dette språkmangfoldet i ferd med å forsvinne?