Skip to content
Article

Innenlandsfraktbrev

Her lærer du om krav til dokumentasjon ved avtaler om innenlandsfrakt.

Bruk av fraktbrev

Lov om vegfraktavtaler sier hvilke formkrav som gjelder ved inngåelse av fraktavtaler. Ved innenlandsfrakt i Norge kan partene bruke fraktbrev, men de kan også la være dersom både avsender og fraktfører er enige om dette:

Vegfraktloven om fraktbrev

§ 7. Ved internasjonal befordring skal fraktavtalen bekreftes ved fraktbrev. Det samme gjelder ved innenriks befordring, med mindre avsender og fraktfører er enige om å unnlate det, eller det medfører særlig ulempe eller ikke er vanlig ved den slags befordring det gjelder.

Transportoppdrag uten bruk av fraktbrev er vanligst i de tilfeller der kjøper og selger samarbeider tett med en hovedtransportør. Partene kan da avtale at de bare skal bruke et utleveringsformular der mottakeren kvitterer for mottak av sendinga. Dette er tilstrekkelig fordi all nødvendig informasjon ble lagret elektronisk hos transportøren da sendingen ble registrert første gang.

Hva må stå i fraktbrevet?

Vegtrafikklovens § 9 lister opp hvilke opplysninger som er obligatoriske ved inngåelse av fraktavtaler for innenlandstransport:

Obligatoriske opplysninger

Fraktbrevrubrikk

Avsenders navn og adresse1
Fraktførers navn og adresse10, 42 og 43
Sted og dag for overtakelse av godset, og bestemmelsessted6, 7, 8, 9 og 17
Mottakers navn og adresse 4 og 5
Antall kolli og deres særskilte merker og nummer, eller en tilsvarende beskrivelse av godset33, 34, 35
Bruttovekten på godset eller mengde angitt på annen måte36
37 for målegods (volumgods)
Ved transport av farlig gods: den alminnelig godtatte betegnelsen Fylles ut i samsvar med ADR/RID margnr. 5.4.1.1.

Vegtrafikklovens § 10 første og andre ledd lister opp ei rekke andre opplysninger som det kan være aktuelt å ta med i fraktbrevet. Både avsender og fraktfører kan kreve at punkter fra disse listene blir tatt med. Når partene er enige, kan de dessuten ta inn i fraktbrevet andre opplysninger som de ser på som påkrevd.

Felles fraktbrevformular

Norske transportører har blitt enige om å bruke et felles fraktbrevformular. Dette innenlands-fraktbrevet inneholder i alt 44 felt. Noen felt er obligatoriske og skal alltid være utfylt, andre kan partene ta i bruk etter behov. I tillegg har hvert fraktbrevformular et unikt fraktbrevnummer med en tilhørende strekkode.

Obligatorisk fraktbrev?

Kjøper og selger avtaler fritt med hverandre hvem som skal ordne med transport. Da bruker de internasjonale leveringsbetingelser (incotermer). Incotermen som er valgt, blir ført opp i felt 27 i fellesfraktbrevet. Ved bruk av incotermene EXW, FCA, FAS eller FOB er det mottakeren som skal ordne med transport. Da det brukes fraktbrev.

Sporing av sendinger

Fraktbrevnummeret gjør det mulig spore en sending. Når vi registrerer sendingen, "skyter" vi strekkoden for sendingsnummeret på fraktbrevet. Hver gang en sending overføres fra en terminal til en transportør eller omvendt, "skyter" vi sendingsnummeret på nytt. Dermed blir det mulig å se når sendingsnummeret sist ble lest. Slik kan alle som kjenner sendingsnummeret (sporingsnummeret), spore sendinger.