Markedsføring og bærekraftig verdiskaping
Markedsføring omfatter alle de aktivitetene som bidrar til å skape, formidle og levere varer, tjenester og ideer som har verdi for kunder og samfunnet som helhet.
En viktig del av markedsføring handler om å forstå og dekke behov, og å skape verdi for kunder og samfunnet som helhet. Markedsføring kan være aktiviteter som fører til kjøp, men markedsføring kan også innebære å formidle og "selge" bestemte verdisyn og holdninger.
Vi kan si at god markedsføring bidrar til å utvikle og forbedre produkter som folk trenger, for produktutvikling er også en del av markedsføring. God markedsføring bidrar dessuten til bærekraftig verdiskapning, siden det å utvikle bedre og mer bærekraftige produkter er en viktig del av markedsføring. I tillegg skal god markedsføring sørge for god informasjon, slik at forbrukere kan ta gode forbruksbeslutninger.
I markedsføring er det viktig å vurdere etiske og ansvarlige valg for virksomheter, med tanke på sosiale, økonomiske og miljømessige forhold.
Tenk over
Kan du nevne tre virksomheter som du mener lykkes med å skape verdi for kunder og samfunnet som helhet?
Et eksempel på en virksomhet som fokuserer på bærekraftig verdiskaping, er Vippa mathall i Oslo, som er et mat-, kultur- og læringssenter. I videoen nedenfor forteller Kaja Skovborg-Hansen om hvordan Vippa vektlegger bærekraftig verdiskaping.