Skip to content
Task

Lei av å bli lurt?

Er det antall klikk eller krav til vesentlighet som styrer nettjournalistikken?

Går vi bort fra vesentlighetskriteriet?

I bloggposten "Fordi det er 'vesentlig' ..", publisert 16. april 2012, skrev tidligere redaktør i VG Bernt Olufsen følgende:

Skolepensum i journalistikk tilsier at det er kravet til vesentlighet som skal styre hva slags oppmerksomhet og spalteplass ulike saker får i media. Men norske medier løper i stadig raskere tempo bort fra kravet til vesentlighet i journalistikken. Det er antallet "klikk" som teller.

[...]

Nettavisenes førstesider bygges bevisst opp i en mix av vesentlige nyheter og rene underholdningssaker. På nettet blir du utsatt for en lokkejournalistikk i beste supermarkedsstil, hvor vekslingen mellom informasjon og avslapning oppleves som attraktiv for leseren. Trafikken øker vesentlig. (Olufsen, 2012)

Oppgave 1

  1. Studer nettavisa Slik & derfor. Hva slags avis er dette?
  2. Hva er felles for de sakene som ligger på forsida til denne nettavisa?
  3. Velg ut tre saker som du mener er vesentlige. Lag alternative overskrifter med vekt på saklighet og informasjon.
  4. Presenter forslagene dine for resten av klassen. Be om tilbakemelding på hvilke overskrifter medelevene dine ville valgt å klikke på, dine overskrifter eller de avisene valgte i utgangspunktet.

Oppgave 2

  1. Lag ei liste over saker som du mener er typiske "lokkesaker" i fem norske nettaviser. Hva er felles for disse sakene?
  2. Hva er felles for måten overskriftene er utformet på?
  3. Hvor på nettsida er sakene plassert?
  4. Hvorfor tror du sakene er plassert akkurat der?
Kilde

Olufsen, B. (2012, 16. april). Fordi det er "vesentlig" .. Bernt Olufsen i media. https://berntoluf.wordpress.com/tag/vesentlighetskriteriet/

Related content