Task
Reklamehistorie fra 1850 til vår tid
Reklamehistoria viser oss at reklamen i aviser og ukeblad har endret seg vesentlig fra 1850 og fram til i dag. I denne oppgava skal dere gjøre rede for hva disse endringene går ut på, og tenke dere hvordan en annonse for en bestemt vare vil komme til å se ut i framtida.
- Gjør rede for de viktigste endringene i innhold og utforming av norsk reklame fra 1850 og frem til i dag.
- Hvordan gjenspeiler de forskjellene du finner endringer i samfunnet i denne tidsperioden?
- Hva forteller det om medieutviklingen og endringer i folks mediebruk de siste hundre åra?
Drøft følgende påstand i klassen eller i mindre grupper:
- Reklamen 2000-tallet har større påvirkningskraft en reklamen på 1800- og 1900-tallet.
Velg en eldre reklame der produktet står i fokus og en nyere reklame som fokuserer på produktet i bruk eller opplevelser knyttet til produktet.
Beskriv hvordan de to produktene er utformet.
- Hva er likt?
- Hva er forskjellig?
Jobb sammen to og to. Velg en vare og beskriv hvordan en reklame for denne varen vil se ut når dere er 50 år gamle.