Skip to content
Learning path

You are now in a learningpath:
Blikk og teknikk i fotohistorien

Task

Bruk blikket ditt, iscenesett deg selv og skap et foto

Iscenesett deg selv.

Du tar kanskje selfier. Når du gjør det, skaper du en fremstilling av deg selv. Kanskje tar du bilde på et fjell, eller på en konsert. Du viser deg som best mulig? Kanskje viser du deg sammen med venner eller en kjendis.

I alle disse tilfellene iscenesetter du deg selv.

Oppgave 1

Studer Cindy Sherman og Vibeke Tandberg

Studer Cindy Sherman og Vibeke Tandberg sine kunstfoto. De bruker seg selv som aktører foran kameraet. De snur opp-ned på forventninger vi har til portretter og selfies.

De er ikke fotografer som ser gjennom linsen for deg, men en kunstner som iscenesetter seg for ditt blikk. De bruker ofte klisjeer og genre som vi kjenner. Vårt blikk utfordret og dyttet på, forventningene og fordommene våre blir synliggjort og avdekket når vi ser arbeidene deres.

Oppgave 2

Lag et kunstfoto

  • Gå i fotsporene til Cindy Sherman og lag et kunstfoto der du iscenesetter deg selv. Skap et bilde der du utfordrer folks vanlige blikk.
  • Kommenter gjerne roller og samfunnet.

Disse reglene gjelder

  • Du skal være med i bildet.
  • Det er ikke lov å gjøre hærverk på skolen eller offentlige steder.
  • Bildet skal ikke være volds- eller rusforherligende.

Forslag til utgangspunkt for stil

  • Velg en stil bevisst, med utgangspunkt i deg selv.
  • Ta utgangspunkt i noe du blir inspirert av – et nyhetsfoto fra avis, et familiefoto, et kunstuttrykk som warhol-silketrykk, et kjent maleri eller en streetart stensil-kunst.
  • Tenk gjennom din identitet. Hva former den?

Forslag til utgangspunkt for innhold

  • Ta utgangspunkt i en lokalpolitisk sak, trafikk, privatisering av kino eller en større internasjonal sak, miljøkatastrofe, politiske valg.
  • Du kan også ta utgangspunkt i mindre rolleutfordringer og rolleforventninger som ungdommer opplever.

Related content

Subject material
Postmodernisme

I 1970–1980-årene oppstod postmodernismen som en reaksjon på modernismen. Nå skulle en bort fra det enkle og eksperimentere med nye uttrykk.

CC BY-SA 4.0Written by: Atle Kold Hansen.
Last revised date 06/21/2019