Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Hvordan fremme salg, mersalg og gjensalg i nettbutikker?

I denne oppgaven skal du utforske og gjøre rede for tiltak som kan fremme salg, mersalg og gjensalg i nettbutikker.
Illustrasjon av netthandel.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

  1. Forklar begrepene salg, mersalg og gjensalg.

  2. Hvordan bør en nettbutikk være utformet for å fremme salg, mersalg og gjensalg? Skriv ned eksempler på ulike virkemidler en nettbutikk kan bruke i utformingen.

Oppgave 2

God service er viktig for å få solgt produkter, og mye av dagens kundeservice foregår på nett.

  1. Les den relaterte artikkelen nedenfor.

  2. Gjør rede for ulike former for service som kan være aktuelle for en nettbutikk.

Relatert innhold

Oppgave 3

Utforsk en valgfri butikk på nettet.

  1. Hvordan er nettbutikken utformet? Beskriv.

  2. Synes du utformingen er velfungerende? Hvorfor / hvorfor ikke?

  3. Gjør rede for og vurder eksisterende tiltak som fremmer mersalg og gjensalg i nettbutikken.

  4. Kom med forslag til nye tiltak som nettbutikken kan gjøre for å fremme mersalg og gjensalg.

  5. Gjør rede for ulike former for service i nettbutikken.

  6. Kom med forslag til nye tiltak som kan forbedre servicen i nettbutikken.

Oppgave 3

Lag en liste med tips som du kaller "10 tips for å fremme salg, mersalg og gjensalg i nettbutikker".

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 24.01.2022

Læringsressurser

Salgskanaler og salgsmiljø