Hopp til innhold

Fagstoff

Megatrender

I ordboka er megatrend forklart som en særlig framtredende (internasjonal) trend. Hva skal til for at vi kan kalle en trend en megatrend, og hvilken betydning har megatrender for reiselivsnæringen?
Turister fraktes med hest og kjerre over en bro ved et mektig fossefall. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva mener vi med megatrend?

Når vi snakker om trender, dekker begrepet oftest mindre atferdsendringer som er mer interessante for dem som skal utvikle nye produkter, enn for dem som ønsker å analysere de store endringene i samfunnet.

Megatrender, derimot, er grunnleggende strukturelle forandringer i samfunnet. Globale faktorer som påvirker verden, og samfunnet vårt, er i konstant endring. Dette påvirker tilbud og etterspørsel etter varer og tjenester. Megatrender som påvirker hele verden, bidrar også til endringer i reiselivet over tid.

Megatrender kan deles opp i seks ulike kategorier:

  • politiske faktorer
  • sosiale faktorer
  • økonomiske faktorer
  • miljømessige faktorer
  • demografiske faktorer
  • teknologiske faktorer

Trendforskning

John Naisbitt er en av verdens fremste trendforskere. Sammen med Patricia Aburdene skrev han bøkene Megatrends og Megatrends 2000. I 1982 beskrev de ti megatrender som de mente ville påvirke oss i et hundreårsperspektiv:

  • fra det industrielle samfunnet til informasjonssamfunnet
  • fra tvungen teknologi til høyteknologi / "høy touch"
  • fra nasjonalt basert økonomi til verdensbasert økonomi
  • fra kort tidsperspektiv til langt tidsperspektiv
  • fra sentralisering til desentralisering
  • fra institusjonell hjelp til selvhjelp
  • fra representativt demokrati til deltakerdemokrati
  • fra hierarki til nettverkssamarbeid
  • fra "nord" til "sør"
  • fra enten–eller til flere muligheter

Megatrender og utvikling

Flere av disse megatrendene er relevante når vi analyserer utviklingen. I teknologisk sammenheng er det veldig lenge siden 1982. Samtidig er det lett å se at John Naisbitt og Patricia Aburdene traff godt da de beskrev mye av det som allerede kjennetegner dagens viktigste trender.

Reiselivet har opplevd en stor vekst de siste ti årene, og den raske utviklingen henger sammen med megatrendene. Tall fra OECD viser at det i 2019 var 1,5 milliarder turister på reise internasjonalt, og at vi kan forvente en fortsatt vekst på lang sikt.

En fortsatt vekst i reiselivet fører til sosiale og miljømessige utfordringer. Et eksempel på en sosial utfordring kan være mangel på lokal oppslutning om reiselivet på grunn av invasjon av turister i små lokalsamfunn. Dette kan skyldes både at lokalbefolkningen opplever at turistene påvirker deres egen hverdag negativt, og at turismen fører til økt prisnivå på boliger.

Det er viktig at nye internasjonale, nasjonale og regionale strategier utformes med tanke på et mer bærekraftig reiseliv. Reiselivet må i tillegg til å være konkurransedyktig og lønnsomt, skape helårig sysselsetting og bidra til en bærekraftig omstilling.

På kort sikt er situasjonen for reiselivsnæringen veldig usikker. Pandemien covid-19 har rammet næringen hardt og har ført til en sterk nedgang i antall reisende. Det er usikkert hvor lang tid det vil ta før reiselivet igjen er i vekst.

Kilder


Naisbitt, J. (1982). Megatrends – Ten New Directions Transforming Our Lives. New York: Grand Central Publishing.


OECD. (2020). Key Findings – Tourism Trends and Policies 2020. Hentet fra https://www.oecd.org/cfe/tourism/2020-Tourism-Brochure.pdf

CC BY-SASkrevet av Kyrre Romuld og Cathrine Meyer Johansen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 28.09.2020

Læringsressurser

Trender i reiselivet