Hopp til innhold

Fagstoff

Bruk av teknologi

Har du bestemt reisemål ut fra flotte bilder på sosiale medier? Via SoMe-kanaler får vi vite om andres opplevelser. Bilder og videosnutter viser oss reisemål vi kanskje ikke hadde tenkt på. Reiselivsbedriftene når på denne måten ut til nye målgrupper.
Augmentet Reality i skjermen på en mobiltelefon. Et 3D-bilde av et slott i en skog vokser ut av skjermen. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ny teknologi har allerede revolusjonert reiselivsnæringen innenfor områder som markedsføring, bookingløsninger og annen kommunikasjon med gjester. Mobilapplikasjoner leverer reiselivsrelatert informasjon og tjenester, og papirbilletter og boardingkort er erstattet av digitale løsninger.

Delingsøkonomi

Airbnb og Über er eksempler på reiselivskonsepter som tar utgangspunkt i deling av tjenester gjennom formidlingsselskaper. Denne type tjenester inngår i det som kalles delingsøkonomi. Brukere deler sine erfaringer med produktet, hvor kvalitet og service fra utleier inngår. Airbnb utvider nå virksomheten sin til også å omfatte lokale turer og aktiviteter. Dette tilbys foreløpig på noen attraktive turistdestinasjoner.

Hjemmesiden til Airbnb, med teksten Welcome Home og bestillingsmuligheter. Bildet viser et hus med to personer som klemmer på utsiden og en person med koffert. Skjermdump.
Åpne bilde i et nytt vindu


Delingsøkonomi bidrar til et større mangfold i reiselivsnæringen. Det blir et bredere utvalg av både overnattingssteder, transporttjenester og aktivitets- og opplevelsestilbud for de reisende. Leverandører må jobbe hardere for å vinne konkurransen om gjestene, noe som gir mye makt til forbrukerne.

Selfieturisten

Sosiale medier har blitt en stor og viktig kommunikasjonskanal både for leverandører og forbrukere. Mange velger reisemål ut fra bilder på sosiale medier. Selfieturisten skaper dermed nye markeder.

To unge personer tar en selfie foran slottet Neuschwanstein. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Vareprat

Forbrukere vil vanligvis stole mer på andre forbrukere enn på selgeren. Når forbrukere deler erfaringer om ulike varer og tjenester, kalles det "vareprat".

Tripadvisor.com er ett av flere nettsteder som er bygd opp rundt vareprat om hoteller, restauranter, bilutleie og andre tjenester i reiselivet. Her kan gjester legge inn egne anmeldelser, egne bilder og rangere ulike serviceelementer.

I dag er god omtale på Tripadvisor.com ofte helt avgjørende for suksessen til en reiselivsbedrift.

Teknologiske trender

Amadeus er en av verdens største reiselivsteknologi-leverandører. Ifølge Amadeus vil VR (virtual reality) og talestyring dominere framtiden innen reiseliv. Av teknologiske trender framhever de de følgende:

1. Talestyring

Det er svært sannsynlig at talebasert interaksjon vil spille en stor rolle i framtiden, fordi det nå pågår en stor omstilling fra menneskelig til databasert aktivitet. Dette merker vi allerede på flere områder i hverdagen i form av taleassistenter i hjemmet og på mobilen. Denne teknologien er også på full fart inn i reiselivsbransjen, noe som framfor alt vil ha stor innvirkning på kundeopplevelsen.

2. Superapper

Superapper er en trend som vokser seg stadig sterkere. En superapp er en applikasjon (app) som består av flere apper i én, noe som betyr at brukeren blant annet kan være aktiv på sosiale medier, handle, bestille mat eller taxi, kjøpe billetter, bestille overnatting og mye annet uten å måtte bytte mellom forskjellige apper. Vi kan dessuten forvente oss en videreutvikling av apper og annet innhold til mobilen, med tanke på at 5G-nettverket blir stadig mer utbredt.

3. Virtuelle reiser

Virtuell virkelighet (VR) kommer også til å spille en stadig større rolle i reiselivsbransjen. Etter hvert som VR-hodesett blir rimeligere, vil reiseselskapene begynne å bruke VR i større grad enn tidligere, først og fremst for å markedsføre destinasjonene sine. Dette vil også kunne bidra til at personer som ikke har mulighet til å reise, likevel kan få en reiseopplevelse.

4. Teknologi blir avgjørende for å øke kundelojaliteten

Teknologi vil være en viktig faktor for reiseselskapene i arbeidet med å skape lojale kunder. Reiselivsbransjen blir nødt til å investere i teknologi som gjør det mulig å knytte seg tettere til kundene og samtidig holde kostnadene for å skaffe nye kunder nede.

5. Menneskelig kontakt fortsatt viktig

Samtidig som teknologien vil levere revolusjonerende løsninger for kundeservice, ønsker de reisende fortsatt menneskelig kontakt. Reiseselskapene må derfor opprettholde balansen mellom automatiserte løsninger og personlig kontakt for å kunne tilby den beste kundeopplevelsen.

Kilder


NHO Reiseliv (u.å). Delingsøkonomi. Hentet 10. oktober 2020 fra https://www.nhoreiseliv.no/vi-mener/delingsokonomi/


Redaksjonen HSMAI(2020, 21. februar). Amadeus spår fem viktige reisetrender – Slik påvirker teknologien reisingen vår i 2020. Hentet fra https://hsmai.no/2020/02/21/amadeus-spar-fem-viktige-reisetrender-slik-pavirker-teknologien-reisingen-var-i-2020/

CC BY-SASkrevet av Kyrre Romuld og Cathrine Meyer Johansen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 29.09.2020

Læringsressurser

Trender i reiselivet