En organisasjon som skal være konkurransedyktig i dag, kan ikke nøye seg med å ha gode produkter, riktig pris og god distribusjon. Den må også kommunisere med målgruppene sine, både nåværende og fremtidige.

Markedskommunikasjon
Markedskommunikasjon er overføring av et markedsføringsbudskap fra en organisasjon (selger) til en mottaker (kunde). Når vi utformer et markedsføringsbudskap, må vi ta stilling til følgende:
- Innhold
Hva skal vi si noe om? - Argumentasjon
Hvilke argumenter bruker vi, og hva appellerer vi til? - Form
Hvordan skal reklamen se ut? Hva slags symboler, bilder, skrift, lyd, stemmer og så videre skal vi bruke?

Gjennomtenkt strategi
Markedskommunikasjon er i stor grad massekommunikasjon, det vil si en form for kommunikasjon der sender prøver å nå store mottakergrupper ved hjelp av ulike typer massemedier. Organisasjoner får derfor ikke så ofte direkte personlige tilbakemeldinger fra kundene. Bedrifter som ønsker å lykkes med markedskommunikasjonen sin, må derfor kommunisere på en gjennomtenkt måte.
Alle organisasjoner må finne frem til en kommunikasjonsmiks av reklame, salgsfremmende tiltak, PR og personlig salg som virker overfor deres målgruppe. Mange organisasjoner bruker profesjonelle byråer til å utarbeide en kommunikasjonsmiks. Andre igjen har sitt eget byrå «innomhus», altså at de har egne ansatte som driver bare med kommunikasjon.
Kommunikasjons-
miksen
- reklame
- salgsfremmende tiltak
- PR
- personlig salg
Læringsressurser
P for påvirkning
Læringssti
Kommunikasjon og påvirkning
Kjernestoff
Fagstoff
P for påvirkning på fem minutter
KjernestoffHva er kommunikasjon?
KjernestoffPersonlig og ikke-personlig kommunikasjon
Kjernestoff- Kjernestoff
MarkedskommunikasjonDu er her
Mål for kommunikasjonen
KjernestoffKommunikasjonsprosessen - utvidet modell
KjernestoffSender
KjernestoffKoding og avkoding
KjernestoffMottaker
KjernestoffKommunikasjonsmål
KjernestoffStøy
KjernestoffTilbakemelding
KjernestoffBudskap og AIDA
KjernestoffRasjonell og emosjonell appell
KjernestoffArgumentasjonsstrategi
KjernestoffKommunikasjonskanaler
KjernestoffNår helten går i merkeklær
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffStå på stand!
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffLær med digital tavle!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffPå’n igjen!
KjernestoffOppgave om reklamefilm
KjernestoffProduktplassering i film
KjernestoffP for påvirkning: Test deg selv!
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff