Markedskommunikasjon
Markedskommunikasjon handler om at en virksomhet kommuniserer med målgruppene sine. Det kan være utfordrende for virksomheter å skaffe seg oppmerksomhet eller å nå ut til og bygge relasjoner til målgrupper i et medielandskap i stadig endring.
Hensikten med markedskommunikasjon kan blant annet være å skape tillit og kjennskap til produkt og virksomhet, å informere om produktegenskaper og å motivere til kjøp. Det er viktig at all kommunikasjon ut mot målgruppa er godt planlagt og formidler det virksomheten og produktene står for.
Markedskommunikasjon kan skje via kommunikasjonskanaler som for eksempel internett, sosiale medier, TV, radio, aviser og tidsskrifter. Markedskommunikasjon gjennom sosiale medier har blitt en meget viktig del av markedsføring.
Kommunikasjonsprosessen
En kommunikasjonsprosess fokuserer på overføringen av et bestemt budskap fra en avsender til en mottaker. Prosessen kan illustreres i en kommunikasjonsmodell, som vist under.
Budskapet formidles gjennom en kanal, for eksempel sosiale medier. Hvorvidt vi oppnår det vi ønsker med kommunikasjonen, er avhengig av at mottakeren oppfatter budskapet. De faktorene som hindrer budskapet i å nå fram, kalles støy.
Personlig og ikke-personlig markedskommunikasjon
Markedskommunikasjon kan være både personlig og ikke-personlig. Når en butikkansatt henvender seg til deg i en butikk, er det et eksempel på personlig markedskommunikasjon.
En reklamefilm eller en annonse i en nettavis er eksempler på ikke-personlig markedskommunikasjon, som også kan kalles massekommunikasjon.
Kommunikasjonskanaler og mediemiks
Markedskommunikasjon kan skje via ulike kommunikasjonskanaler, som internett, sosiale medier, TV, radio, aviser og tidsskrifter. Det kan ofte være aktuelt å benytte flere ulike kommunikasjonskanaler.
Sammensetningen av kommunikasjonskanaler kalles mediemiks. Den mediemiksen vi velger for å nå målgruppa vår, kan for eksempel være annonsering via sosiale medier, avisannonser, reklamefilm og radioreklame.
Valg av kommunikasjonskanaler må være nøye gjennomtenkt. Dersom vi slurver med forarbeidet her, kan vi risikere å velge kommunikasjonskanaler som ikke treffer målgruppa godt nok.